webForumDet fria alternativet

Hitta datorer i nätverk

Nätverk

7 svar · 620 visningar · startad av Rinaldo

Medlem sedan mars 20014 214 inlägg
Frågan#1

Har problem med att få två datorer att hitta varandra i ett nätverk. Båda är uppkopplade och står ca 0,5m ifrån varandra.

Hittar dock inte varandra då jag söker efter datorer under mina nätverksplatser. What to do?

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Är dom anslutna till samma arbetsgrupp ?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Datorerna står 0,5 meter ifrån varandra? Det finns väl en sladd emellan? ;)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

OveRRidE skrev:

Datorerna står 0,5 meter ifrån varandra? Det finns väl en sladd emellan? ;)

Med tanke på frågans utformning gissar jag på ett trådlöst nätverk.

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Det beror på lite, får du ip adresser av din isp kan det vara så att datorerna helt enkelt inte kommer hitta varandra alls.

Får dina datorer däremot sina ipaddresser av en router som du har ställt in på att tilldela ipadresser ska du ju börja med att kolla om datorerna kan pinga varandra.

Tyvärr brukar det inte gå så bra att nätverka trådlöst till trådlöst utan en router mellan datorerna om det nu är trådlöst du ska köra.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

CatZ skrev:

Får dina datorer däremot sina ipaddresser av en router som du har ställt in på att tilldela ipadresser ska du ju börja med att kolla om datorerna kan pinga varandra.

Dåligt råd då Windows brandvägg enligt min erfarenhet blockerar ping. :OO

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

nitro2k01 skrev:

Gissar att OveRRidE menade just att man inte ska behöva gissa sig till hur datorerna är anslutna utan läsa sig till den informationen i frågan? :OO

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

nitro2k01 skrev:

Jasså? Vad har då avståndet mellan klienterna med saken att göra?

Rinaldo skrev:

Har problem med att få två datorer att hitta varandra i ett nätverk. Båda är uppkopplade och står ca 0,5m ifrån varandra.

Gällande trådlöst är enbart avståndet mellan vardera klient och accesspunkten det som spelar roll. Jag förutsatte (skämtsamt) en korsad kabel, eftersom det inte nämns någon övrigt nätverksutrustning överhuvudtaget.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)