Hej,
Nu har det visat sig att min ålderstigna router/switch/accesspunkt inte klarar VPN pass trough PPTP men dn fixar IPsec, lite märkligt, men men. Den har ju ett antal år på nacken, det är förmodligen så att Tekniska Muset skulle vilja ha den..... ;)
Men då är ju frågan vad jag borde köpa?
Den skall ju då som sagt fixa VPN pass trough (PPTP, L2TP, IPSec)
, men det gör väl troligen allt idag, sedan skall gärna brandväggen vara bra, dvs lite flexibel. Och ett extra plus (absolut inget krav) vore ju om det fanns usb port/portar så man kunde sätta en usb disk/ usb minne som nätverksdisk på den.
Det känns som Linksys har OK grejor, men jag har inte orkat sätta mig in i skillnaden mellan deras olika modeller, har någon det?
Detta är väl iofs lite av en "icke fråga" då det är ju inga pengar, men det vore ju jobbigt att köpa en som inte stödjer funktioner jag vill ha.
Jag köpte en Asus WL-500G Premium för nån vecka sedan och lade in X-WRT på den, mycket nöjd. Hade en Linksys WRT54GL innan, men jag lät mina föräldrar ta över den. Den hade dessutom långsammare processor, mindre minne och saknade USB.
Mitt tips är alltså att köpa en router som är linux-baserad, så att man kan slippa tillverkarnas egna – och ofta begränsade – firmwares. :)
OK, den Asus verkar ju bra, ine faligt dyr heller (det är väl kanske inte någon av dessa produkter, men iallafal)
Just nu verkar det som det får bli en sån.
Tack för tipset.
/pebi
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25