Skaffade trådlös router eftersom att bredbandsuttaget var så förbaskat långt från det rummet där datorn står i och jag var inte sugen på att dra sladdar kors och tvärs över lägenheten.
Men, nu sitter jag här med min IP-telefoni.. dosan ska kopplas i både telefonjacket OCH kabelmodemet.
Problemet är ju bara att telefonjacket är i samma rum som datorn och kabelmodemet står ju ute vid bredbandsuttaget X antal meter och rum bort.
Hur kan jag enklast lösa det? Kan man köra trådlös IP-telefoni?
Flytta telejacket kanske?
Måste du verkligen koppla IP-telefonin i telefonjacket?
Jag kör IP telefoni hemma och jag har min dosa enbart inkopplad i routern och ingen annanstans. Sen en trådlös telefon kopplad till dosan.
Tekniskt så bör det räcka med att man endast har ATA-boxen kopplad till nätet, och vanligtvis så är det med kabel. har inte sett en wifi-lösning ännu... (men har iofs inte sökt efter det heller.)
BBB ger enligt sin beskrivning att man skall koppla in deras ATA-box till internet samt då vanliga telejacket... men förstår inte varför ännu! :)
om jag har förstått rätt så ska du koppla boxen till telejacket för att kunna använda dina andra telejack i huset precis som om det vore en vanlig fast telefon. Men vem behöver det när man har trådlös telefon :p
om jag har förstått rätt så ska du koppla boxen till telejacket för att kunna använda dina andra telejack i huset precis som om det vore en vanlig fast telefon. Men vem behöver det när man har trådlös telefon :p
Där ser man, man lär sig något nytt varje dag... och precis, har man en trådlös telefon så.. *s*
Jaha..
Har nämligen Tele2Vision och fick med någon särskild telesladd som skulle kopplas.
Men man skulle alltså kunna ha en vanlig trådlös telefon kopplad enbart till telefonidosan?
Hmm... ska gå och pilla lite här. Har för övrigt bara ett telefonjack i hela lägenheten.. :)
Jaha..
Har nämligen Tele2Vision och fick med någon särskild telesladd som skulle kopplas.
Men man skulle alltså kunna ha en vanlig trådlös telefon kopplad enbart till telefonidosan?
Hmm... ska gå och pilla lite här. Har för övrigt bara ett telefonjack i hela lägenheten.. :)
Japp, du kopplar den trådlösa telefonens basstation till ata-boxen. Sen så är det bara att ringa på..
Tjo.. ja nu har jag fått ihop det så långt.
Men nu är nästa problem!!
Det går inte att koppla telefonidosan till mitt trådlösa nätverk. Har en Vood 322 från Tele2 och en Netgear trådlös.
Det stod att man var tvungen att brygga Vood322 eftersom den ger ut en IP adress eller vad det var.
För att göra det skulle du logga in på en viss IP-adress.. men den IP-adressen använder ju Netgears trådlösa nätverk.. så när jag försöker logga in på telefonidosan så hamnar jag på Netgears login...
Någon som kan hjälpa.. förstår verkligen inte vad jag ska göra för att få det att fungera.
Tjo.. ja nu har jag fått ihop det så långt.
Men nu är nästa problem!!
Det går inte att koppla telefonidosan till mitt trådlösa nätverk. Har en Vood 322 från Tele2 och en Netgear trådlös.
Det stod att man var tvungen att brygga Vood322 eftersom den ger ut en IP adress eller vad det var.
För att göra det skulle du logga in på en viss IP-adress.. men den IP-adressen använder ju Netgears trådlösa nätverk.. så när jag försöker logga in på telefonidosan så hamnar jag på Netgears login...
Någon som kan hjälpa.. förstår verkligen inte vad jag ska göra för att få det att fungera.
Ahha.. du får väl helt enkelt byta adress på routern din, så att de inte använder samma adress..
om routern din använder ex. 192.168.1.1 och vood322 skickar ut 192.168.1.1, så kan du ju alltid ändra routerns ip (gateway adressen) till ex 192.168.0.1 ..
Gjorde det.. men kommer inte åt ata-boxens inställningssida ändå. Det står bara att sidan inte hittas nu..
Vart ska den vara inkopplad? Har jag gjort rätt?
Datorn står ju i ett rum och kabelmodemet och routern i ett annat..
Har försökt på alla möjliga sätt och vis för att få det att fungera..
Ja jag har en trådlös router med inbyggt modem ifrån speedtouch. Den är även förberädd för IP-telefoni då den har två telefonkontakter. Men enligt dom på megaphone så var jag tvungen att använda vood322 då deras abonnemang och vood322or är låsta till varandra. Kopplade in den som sagt i routern sen skulle jag ringa något nummer kommer ej ihåg nu men det var typ #siffror# och lägga på så hämtade den inställningarna automatiskt.
Har gjort precis så.. hämtat siffror och så också. Alla lampor som ska lysa grönt lyser också.
Men, jag kan varken ringa till eller ifrån telefonen. Jag får kopplingston, men vilket nummer jag än ringer så blir det en "upptagetton" i luren.
Konstigt..
Ska mecka lite med routern och brandväggen för att se om det fungerar..