Hej! Jag försöker köra igång en liten testwebb på en egen server som finns bakom min router, men jag vet inte riktigt hur jag öppnar upp brandväggen och pekar dit?
Det finns något som heter "Inbound traffic" där man kan lägga till lokala ipadresser. Är det rätt? (se bild)
"This lists all existing rules for inbound traffic. If you have not defined any rules, only the default rule will be listed. The default rule blocks all inbound traffic."
Det går inte att komma åt defaultinställningen, jag hittar inte det iaf. Man kan ju ändra ordningen på dem och om jag förstått det rätt så är det i vilken ordning de kommer i listan som styr vilken regel som gäller över en annan.
Får du något i loggen då? Har försökt komma fram på den adress du angett men icke..
Vad har du får webserver på maskinen du refererar till? Är den igång?
Det är en IIS 6 och den är igång (skriver jag localhost på maskinen så kommer jag till min testsida). IP-adressen internt och externt ska vara rätt och jag har följt instruktionerna. Finns lixom inte så mycket grejjer att testa?
Näe. Jag körde en security scan från symantecs sida och då står det att port 80 är stängd trots att jag alltså har öppnat den i brandväggen. Måste man starta om routern kanske? Vill helst inte göra det, sist jag gjorde det var det en massa strul att få liv i den igen (det är en sån där billig 500-kronors kombinerad adsl, trådlös router och brandvägg i ett)... :)