Det skulle möjligen fungera att använda den andra som AP men då måste du in och rota i grannens router. Frågan är ju om signalen är tillräckligt stark för det.
Hejsan, sitter ute på bonnvischan. Grannen har trådlöst internet, men tyvärr så är han en sur och bitter man (som dessutom inte kan någonting om datorer).
Men efter en del charmsnack så lyckades jag få tillåtelse att ansluta till hans nät. :e
Men tyvärr så är mottagningen väldigt dålig. Jag tappar ofta anslutningen.
Så nu ska jag försöka mig på att förstärka signalen här i mitt hus. Och eftersom det som sagt var svårt att ens få tillåtelse att ansluta, så är det nog kört att han ger mig något lösenord till routern eller låter mig koppla in någon extra utrustning. :(
Mina förutsättningar är alltså att jag har ett vidöppet trådlöst nät (alltså utan kryptering) som jag lite diskret vill förstärka (WDS?) på min sida. Kruxet är att jag inte har möjligheten att pilla på inställningarna i själva routern/gatewayen.
Grannens router är en Linksys WRT54GS. Jag har tillgång till en identisk modell inom en rimlig resväg om det skulle fungera som "förstärkare". :)
Tacksam för svar! :e