webForumDet fria alternativet

WLAN hänger sig hela tiden

Nätverk

7 svar · 912 visningar · startad av haikko

Medlem sedan maj 200353 inlägg
Frågan#1

Använder trådlös modem/router hemma för ADSL, har fungerat jättebra tidigare men nu har den börjat hänga sig hela tiden, har full signal men det går inte att surfa osv, när jag startar om datorn funkar det igen.
Går inte att hitta alla nätverken som jag normalt hittar också.
Har Nod32 och windows brandvägg men kollat att ingen av dom spökar, har även avinstallerat HP´s wireless manager men samma problem.
En polare sa att det kan vara så att det är mkt störningar på kanalen man sänder med ifrån routern men det låter långsökt.

Nån som kan ge tips om vad detta kan bero på?

Medlem sedan jan. 2004678 inlägg

Är det mycket trafik på gång just när det bryts? Typ nerladdning, onlinespel eller dylikt?

Hade samma problem förr och det gällde just när jag använde internet mycket. Som jag förstod det då fanns det ingen lösning pga att trådlöst nät var ganska kasst, så jag drog en kabel istället. Men det verkar ha dykt upp en del bättre grejer nu på sista tiden.

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Kolla så att du har senaste firmware/drivrutiner till routern och ditt trådlösa kort

Greggan: Har inte haft någon större trafik, surfat och haft msn igång.

Niklas: Hur uppdaterar jag den då? har thomson adsl modem/router som jag fått utskickad ifrån TDC när jag tecknade bredbandet.

Alla tips är välkomna, dock verkar det fungera bra idag(än så länge iaf)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Testat en annan kanal på routern?

Jag har testat att bytt kanal på modemet/routern, var satt på kanal 11 och jag ställde den på kanal 12 men problemet fortsätter.
Helt sjukt, har aldrig varit nåt problem på flera månader men nu verkar det bugga totalt.
Tror inte det är modemet/routern som strular utan mitt trådlösa nätverk i datorn, eftersom datorn blir seg(konstig) när nätet dör sen om man inaktiverar eller reparerar anslutningen så går det inte att hitta något nätverk alls, normalt hittar jag 3 st för utom mitt eget som ligger i omgivningen men då när det buggar så hittar jag inget, det borde jag göra iaf om det är modemet/routern som är felande.

Nån mer som kan ge förslag på vad jag kan kolla efter?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Hade samma problem med ett likadant modem (har också TDC) och för mig hjälpte det att byta kanal. Du kan ju testa lite olika och hoppas att någon av dem fungerar bra.

Medlem sedan dec. 1999242 inlägg

Även jag hade samma problem med min Netgear-router.
Enligt Netgear kan det vara någon granne som köpt någon trådlös pryl som stör min. Efter att ha bytt kanal går det mycket bättre.

För att uppdatera mjukvaran på routern brukar man skriva in routerns ip-nummer i webbläsaren för att gå in på själva routern. Har du en gång lösenordsskyddat ditt nätverk gjorde du likadant. Det brukar vara något i stil med 192.168.X.X.

För att hitta IP-adressen, tryck Start -> Kör... Skriv cmd och klicka på enter.
Skriv ipconfig/all.
Routerns ip-adress borde stå på Standard-gateway.

När du väl kommit in på rouern bör det finnas något i stil med Upgrade.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)