webForumDet fria alternativet

Problem med ADSL, supporten går bet?

Nätverk

5 svar · 740 visningar · startad av Cmart

Medlem sedan feb. 200269 inlägg
Frågan#1

Det är så att jag har adsl 8mbit från Bredbandsbolaget, men den går via Skanova, så man kan säga att det är samma som Telia.

Från början (ca 1.5 år sen) hade jag problem med packetloss och att modemet tappade sync. men det avhjälptes efter många om och men genom att byta kopparparen i telestationen. Sedan dess har det funkat bra fram tills för ett par månader sen.

Det nuvarande problemet yttrar sig så att jag inte kan ladda några hemsidor alls. Den hittar ip-nummer och börjar ladda men sen är det stopp. Vissa sidor kan jag ladda ex. din förstasida men tyngre sidor så är det stopp. Den hämtar typ hälften av datan och fryser sen. I början hände detta nån gång i veckan och varade nåt dygn innan det "fixade" till sig och började fungera igen. Nu har det dock varit dött i en vecka. Jag har bra värden på tp-test(om den får kontakt med servern), jag kan ladda via ftp. Jag har stabil ping, ingen packetloss, inga fel på tracerts. ADSL-modemet tappar inte synk med stationen. Jag har dock problem med andra program än webbrowsern typ, pokerklienter osv att de inte svarar på inloggningar ibland och det är allmänt segt.

Jag har testat med 2 olika ADSL-modem(xavi och Alcatel speedtouch), bryggat och routerläge, 2 olika datorer, olika kablar, olika splitters, olika jack. Precis samma symtom på alla sätt jag provat.

Jag ringer Bredbandsbolaget och de lägger in en felanmälan till Skanova som återkommer med att de inte kan hitta något fel alls.
Jag ringer tillbaka till BBB:s support och de säger att det måste vara fel på min dator(trots att jag provat 2 olika). Jag blir ombedd att testa min dator hos en kompis. Åker dit och allting funkar 100%, inga problem alls. Kommer tillbaka och ringer igen och nu skall de skicka ett nytt modem(trots att jag provat med 2 olika). Sedan finns det inget mer de kan göra säger de.

Har du någonsin stött på något liknande och finns det något som man kunde be skanova kolla för att utesluta problem på deras sida?

Min nästa utväg är att byta leverantör till Telia, men då får jag ju exakt samma uppkoppling.

Hoppas verkligen detta inlägg kommer in nu, för jag det tog ungefär en halvtimme att komma hit, lyckade till sist genom att refresha typ 100gr.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Jag skulle kolla allt från den egna dator och ut mot telenätet. Det kan ju mycket väl vara att du har taskig telefonledning hemma eller från huset till telestationen. Ring din teleleverantör.

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Telia reparerar ingenting om taltrafiken fungerar, dvs har du bra telefonförbindelse så gör dom ingenting utan att det kostar tusentals kronor. Det är alltså i huvudsak webtrafik du har problem med? FTP funkar klockrent? För att ytterligare utesluta problem kan du ju iofs testa ditt modem och splitter hos nån kompis med ADSL...men annars är det svårt att tipsa om nåt, det jag gör om nån av mina ADSLkunder har problem är att ställa ner bandbredden för att se om dom får en stabilare förbindelse. Det kan vara så att i din kardel, dvs del av telefonkabeln som du delar med andra abonnenter, så har det tillkommit någon med bra kapacitet in mot stationen, som får hög bandbredd, tex ADSL2+ -> 24 mbit/s. Denna kunds modem går då med hög effekt för att kunna producera hög bandbredd, och kan om du har otur tillföra störningar på din kopparkabel som du inte hade förut. Man skulle kunna tänka sig att problemet inte ligger i din förbindelse med ADSLstationen, utan att BBB kanske konfigurerat om någonting i någon av sina routrar som gör att t.ex trafik till port 80 inte går som den ska genom alla punkter. Men det känns rätt långsökt

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag hade problem med BBB och fick besked att om felet var hos mig så skulle jag få betala. Kundtjänsten satte ner hastigheten till 1Mb men det fungerade inte ändå. Av en tillfällighet fick jag reda på att det var telefonproblem för andra i samma trappuppgång varför jag kunde vara lite kaxig. Nu löste det sig efter två dagar, men jag har ännu inte fått rapport om varför! Jag har nu ökat min ComHem lina och sagt upp BBB.

niklasw skrev:

Telia reparerar ingenting om taltrafiken fungerar, dvs har du bra telefonförbindelse så gör dom ingenting utan att det kostar tusentals kronor. Det är alltså i huvudsak webtrafik du har problem med? FTP funkar klockrent? För att ytterligare utesluta problem kan du ju iofs testa ditt modem och splitter hos nån kompis med ADSL...men annars är det svårt att tipsa om nåt, det jag gör om nån av mina ADSLkunder har problem är att ställa ner bandbredden för att se om dom får en stabilare förbindelse. Det kan vara så att i din kardel, dvs del av telefonkabeln som du delar med andra abonnenter, så har det tillkommit någon med bra kapacitet in mot stationen, som får hög bandbredd, tex ADSL2+ -> 24 mbit/s. Denna kunds modem går då med hög effekt för att kunna producera hög bandbredd, och kan om du har otur tillföra störningar på din kopparkabel som du inte hade förut. Man skulle kunna tänka sig att problemet inte ligger i din förbindelse med ADSLstationen, utan att BBB kanske konfigurerat om någonting i någon av sina routrar som gör att t.ex trafik till port 80 inte går som den ska genom alla punkter. Men det känns rätt långsökt

Jag har testat med olika modem, splitters, kablar. Om det nu är nån med 24mbit som tillför störningar, borde det i så fall inte fungera de tider som han inte använder nätet(tvivlar på att det finns nån storanvändare i detta området)? Om jag beställer 24mbit från telia tror du jag isf åter kan ta kommandot över kopparn? Kan det inte vara så att det är nån form av hårdvara i stationen som har hängt sig/havererat? Jag tror inte skanova gjort nånting nämligen förutom att kolla att jag synkar med 8mit o sen säger de att allt är ok. Kommunikationen mellan skanova och BBB verkar inte vara den bästa.

Tänkte bara berätta att i söndags kl 10 slocknade wanlampan, felanmälde igen på måndag. T.o.m supporten inser att det inte kan vara fel på min utrustning längre...

Idag fick jag tillbaka nätet fullt fungerande, men naturligtvis inget utlovat sms om vad som åtgärdats.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)