Har sen igår eftermiddag inte haft tillgång till bredbandsuppkopplingen här hemma och jag trodde först att det var nåt fel hos min ISP (eftersom jag inte hade ändrat nånting på modemet/routern etc). Imorse ringde jag upp supporten (Spray) och förklarar läget. Nej säger han, det är inget fel på "vår" sida. Routern fungerade så jag orkade inte med mer strul och åkte iväg och köpte ett nytt ADSL-modem.
Men det funkar fortfarande inte! Samma krångel.. Har testat att starta om/resetta både nytt och gammalt modem samt routern, plus att jag har kopplat modemet direkt till datorn för att se om det är routern som spökar på något vis. Inget har hjälpt. Modemhelvetet står bara och blinkar fortfarande.
PWR och SYS-dioderna lyser med ett "fast" sken så inga problem där. Men den märkt LAN blinkar jättefort och ADSL betydligt långsammare.. Några tips om vad som kan vara problemet?!
Så om den inte har synk med telefonstationen helt plötsligt = felet ligger inte i min utrustning utan hos min ISP/Telia? ;)
Förmodligen ligger felet i stationen. Jag råkade ut för ungefär samma för ett tag sedan och det visade sig att det hade hängt i stationen efter en plötslig peak.
Det kan bero på lite olika saker, troligtvis hjälper en omstart av utrustningen i stationen, iaf i det nät jag jobbar är det så ;-)
När du bytte modem, bytte du splitter då också? Har det varit nåt ovanligt med vädret nära dig, åska eller så? Bor du i tätort eller lite utanför stan?
Det kan bero på lite olika saker, troligtvis hjälper en omstart av utrustningen i stationen, iaf i det nät jag jobbar är det så ;-)
När du bytte modem, bytte du splitter då också? Har det varit nåt ovanligt med vädret nära dig, åska eller så? Bor du i tätort eller lite utanför stan?
Ja jag bytte splitter också. Inte för att det märktes nån skillnad direkt. Nu har det iaf slutat blinka på modemet och vips så är linan igång igen! ;)
251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2