webForumDet fria alternativet

Problem att installera router

Nätverk

9 svar · 573 visningar · startad av Pedda

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg
Frågan#1

Köpte ny router för några dagar sen och idag tänkte jag installera.
Men det gick inte särskilt bra. :l

Satte i skivan för att installera, väljer språk och klickar på starta installationen. Då kommer en ruta upp med "Kan inte hitta filen" och allt låser sig.
Någon som haft samma problem?

Det är en Linksys WRT54GL.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag skulle nog ladda ner ett av de oerhört fiffiga programmen från Sysinternals.com (numera under Microsoft), t.ex. FileMon.

Där kan du se i realtid vilka filer Windows försöker accessa och om det lyckas. Jag är lite osäker, men jag har för mig att man kan dumpa till fil och då kan du i lugn och ro gå igenom resultatet senare om maskinen hakar sig.

Verkar som den inte hittar en del dll filer

233 18:57:00 SetupWizard.exe:1920 OPEN F:\MFC42.DLL NOT FOUND Options: Open Access: Read-Attributes
234 18:57:00 SetupWizard.exe:1920 OPEN F:\CFGMGR32.dll NOT FOUND Options: Open Access: Read-Attributes
235 18:57:00 SetupWizard.exe:1920 OPEN F:\setupapi.dll NOT FOUND Options: Open Access: Read-Attributes
236 18:57:00 SetupWizard.exe:1920 OPEN F:\SetupWizard.exe.Local\ NOT FOUND Options: Open Access: Read-Attributes

F är min cd-läsare men dll filerna ligger i mappen App på cd-skivan.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Um, vad ska du med skivan till? Man behöver ju knappast installera programvara för en router.

Jag har inte ens öppnat skivfodralet till min WRT54GL. :)

Ingen aning, det stod att man skulle installera innan man pluggade in routern. :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Jag har en WRT54G och jag ställer samma fråga som muskot. Det enda förutom apparaten och elkablaget jag plockade ur lådan var informationen om hur man får igång gränssnittet, på vilken ip-adress den finns osv.

Resten skötte sig själv. :)

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

muskot skrev:

Um, vad ska du med skivan till? Man behöver ju knappast installera programvara för en router.

Jag har inte ens öppnat skivfodralet till min WRT54GL. :)

Precis, erfarenheten av routrar och deras installationsprogram är att om man nu kör dessa setups så är det alltid något som ballar ur. Kollegan på jobbet körde skivan till sin Netgear router och det medförde att det trådlösa kortet avaktiverades helt och hållet.
Kolla i häftet, luska reda på ip numret och inloggningsuppgifter så kan du ordna resten relativt enkelt via routerns admingränssnitt.

Visst funkar fint utan att installera programvara, men jag tänkte att det kanske var något att ha.
Men jag struntar väl helt enkelt i att installera programvaran.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Frågan är ju var programvaran gör, routern behöver inga drivrutiner och man administrerar den via sin webbläsare.

Så vad gör programvaran? :)

Känns ungefär lika viktigt som Telia internetskiva, som skapar en fjärranslutning med hjälp av världens jobbigaste guide och ändrar i registret så det står "av Telia" på ramen till Internet Explorer :p

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag kan hålla med de andra i frågan om vad skivan egentligen gör, för min egen erfarenhet av Linksys's drivrutiner/mjukvaror är också ganska dålig i allmänhet. Gränssnittet för routern är inget undantag, men det är lite utmaning att felsöka sådana här skojiga fel. ;)

För att verkligen krångla till det och försöka lösa problemet (?) kan du ju skapa en enhet som heter F och lägga lite filer där, men det låter aningen överambitiöst. Det finns ingen ini-fil eller liknande som innehåller dessa sökvägar på skivan? Isåfall kanske du kan modifiera dem på disk och köra installationen därifrån istället.

Men nu gissar jag hejdlöst. ;)

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)