webForumDet fria alternativet

stoppa torrent i router D-Link DIR-635

Nätverk

5 svar · 611 visningar · startad av The_Hulk

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har en router från D-Link, modell DIR-635.

Jag skulle vilja begränsa eller stoppa nätverksbelastning för torrent.

Vad jag vet går det inte att begränsa en användares nätverksbelastning i den routern. Det jag däremot märkt är att jag kan stoppa en användare för at komma åt vissa IP-nummer.

Istället för att leta upp de flesta vanliga torrent-sidorna och blockera deras IP-nummer som dessutom kan ändras lite då och då så skulle jag vilja veta om det finns någon speciell port torrent använder som man kan stoppa.

Om det inte finns någon bra lösning, skulle ni då kunna ange några populära torrent-sidor som jag kan blockera? (vet inte om det bryter mot någon regel hos WF att skriva ut länkar till sidorna)

Tack på förhand!

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Dom flesta (alla?) torrent-klienter slumpar fram port så det är i alla fall ingen lösning.

Men den kan väl inte slumpa fram både hos servern och klienten?
någonstans måste det väl ändå vara en bestämd port? eller går den mot port 80 hos servern?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Bittorrent använder sig oftast av port 6881-6889 (eller ända upp till 6999) och om de portarna inte är öppna brukar det gå väldigt segt (om det går alls).

hittade precis lite om 6881... men även 16881...är det på servern eller hos klienten?
mer server menar jag servern har själva länken.

Har inte satt mig in i hur torrent fungerar så jag vet inte hur klienten vet vem den ska ladda av och från vilken port den ska ladda.

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Alltså hur många datorer är det du måste stoppa? Har du kontroll över datorerna?
I torrentprogramvaror väljer man oftast själv vilka portar man ska använda, åtminstone vilka ranges. Men blocka alla portar förutom dom du vet ska användas då, det är ju det säkraste sättet att administrera en router på.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)