webForumDet fria alternativet

Switch + 2 datorer

Nätverk

18 svar · 849 visningar · startad av Fredde Mannen

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg
Frågan#1

Okei. Jag är ingen hejjare på LAN eller WAN . Men här kommer min fundering. Att använda sig av en NetGear FS105 Switch 5x10/100 Mbit funkar ju utmärkt till att dela upp anslutningen för min ena dator och min digitalbox för digital tv.

Nu till den frågan, kan jag koppla in en 2:a dator på den, och nå den 2:a datorn från den 1:a och vice versa via denna switch, eller måste jag använda en router! :)

Medlem sedan dec. 2006382 inlägg

Det ska fungera bra att bara pula in en andra dator.
Va fasen, prova så märker du om det funkar eller inte. :P

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Fredde Mannen skrev:

Nu till den frågan, kan jag koppla in en 2:a dator på den, och nå den 2:a datorn från den 1:a och vice versa via denna switch, eller måste jag använda en router! :)

Ja det kan du så länge det finns lediga portar och i ditt fall borde det ju vara 3 stycken kvar.

M@gnus skrev:

Ja det kan du så länge det finns lediga portar och i ditt fall borde det ju vara 3 stycken kvar.

Okei, det funkar juh fint, jag kan surfa från min Xp (dator 1) burk, från linux (dator 2) burken kan jag också surfa. Men då är fråga hur skall jag gå tillväga för att dem skall kunna hitta varandra via nätverket.

Har nu inställt att båda datorerna får sina ip-adresser tilldelade av leverantören.

Vill kunna hitta datorerna genom att använda 192.168.0.1 resp 192.168.0.2 , men var skall jag göra dessa inställningar på XPn i nätverksconfigen?

Och vilka inställningar skall jag sätta i resolv.conf på linux burken? :) Skall väl ha andra inställningar där också..

En sak hade varit om jag hade haft en router.. men nu är det ju en renoldad switch.. :s

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

dom har väl inte såna adresser? Om dom får adresser från leverantören bör dom ha publika adresser

niklasw skrev:

dom har väl inte såna adresser? Om dom får adresser från leverantören bör dom ha publika adresser

Ja dom får båda publika adresser. Men de är ju inte direkt fasta ipn. Dessutom sa jag att jag vill kunna använda mig av lokala adresser, och fortfarande kunna nå nätet från båda två. Vilket hade varit enkelt för mig med en router, vilket jag då inte har. :)

Har endast en switch, jag undrade kan man nå dator 1 från dator 2 och vice versa, genom att ställa in så man kan använda lokala adresser för att nå dem?

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Det går men kräver att du har ett extra nätverkskort per burk som du vill köra 192.168 på och dessutom måste du strula med vilka resurser som skall använda vilket nätverk, om det ens går i windows. Jag har gjort det under Linux iaf.

Det du beskriver att du vill ha är ju en router och då är en ganska bra lösning att skaffa sig en :)

om du vill ha lokala adresser på datorerna, och publika adresser för att nå internet, så måste du ha två nätverkskort i datorerna.
En tänkbar lösning, även om den är lite meckig är att sätta upp en DNS och köra dynamiska uppdateringar på datorerna, dvs att dom uppdaterar DNSen automatiskt när dom får nya ipadresser, på så vis kan du alltid nå dom via DNSnamnet du sätter på burkarna. Annars får du nog hålla tillgodo med dom publika adresserna. Eller så köper du en router för några hundringar. Fast jag tycker lösningen med en egen DNS är mer hardcore ;-)

headbug skrev:

Det går men kräver att du har ett extra nätverkskort per burk som du vill köra 192.168 på och dessutom måste du strula med vilka resurser som skall använda vilket nätverk, om det ens går i windows. Jag har gjort det under Linux iaf.

Det du beskriver att du vill ha är ju en router och då är en ganska bra lösning att skaffa sig en :)

Men så.. f-rj-vligt! x(

Så då måste man använda sig av de publika ipadresserna då med andra ord? Så jag kan alltså inte nå den andra datorn via ett lokalt nätverk (lokala adresser) utan att ha antigen en direktkoppling mellan datorerna med en korsad tpkabel eller använda en router. ja happ.. jaja..

niklasw skrev:

om du vill ha lokala adresser på datorerna, och publika adresser för att nå internet, så måste du ha två nätverkskort i datorerna.
En tänkbar lösning, även om den är lite meckig är att sätta upp en DNS och köra dynamiska uppdateringar på datorerna, dvs att dom uppdaterar DNSen automatiskt när dom får nya ipadresser, på så vis kan du alltid nå dom via DNSnamnet du sätter på burkarna. Annars får du nog hålla tillgodo med dom publika adresserna. Eller så köper du en router för några hundringar. Fast jag tycker lösningen med en egen DNS är mer hardcore ;-)

Så om jag sätter upp en privat dns på linux burken.. hmm.. ja det borde juh gå. Urrrsh.. ja då blir det väl en router då att införskaffa sig som nästa projekt. *brööööl*

Men jag drar mig till minnes att jag hade BBB bredbandsmodem förut, när jag körde ADSL, och hade publikt IP på mina två datorer, men att dom blev taggade som tillhörande samma LAN. Så jag kunde dela ut mappar mellan dom ändå.... Får du äkta IPn från ett bredbandsmodem kanske det går att lösa ändå utan något extra krångel.

Sorry, kom att tänka på det först nu, men kan ju vara värt att kolla upp!

headbug skrev:

Men jag drar mig till minnes att jag hade BBB bredbandsmodem förut, när jag körde ADSL, och hade publikt IP på mina två datorer, men att dom blev taggade som tillhörande samma LAN. Så jag kunde dela ut mappar mellan dom ändå.... Får du äkta IPn från ett bredbandsmodem kanske det går att lösa ändå utan något extra krångel.

Sorry, kom att tänka på det först nu, men kan ju vara värt att kolla upp!

Saken är juh att jag har inget bredbandsmodem. Utan har LAN, fastuppkoppling, rakt in i väggen! :)

Jag vet att jag har lyckats nå den andra burken när den hade en windows version installerad. Men nu har den linux. Då lyckades jag nå den med \\servernamn , när jag körde fjärradministration.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Går ej tuvär
men du kan ju skapa ett VPN mellan dom istället

mayday skrev:

Går ej tuvär
men du kan ju skapa ett VPN mellan dom istället

Oki!

Nåja, jag löste det så här.

Reggade en domän på dyndns.org, installerade deras agent för att uppdatera ip:et. Sedan skapade jag en ftp-server på linux burken. Samt att jag kan administrera den via ssh från xpn.

Nu klarar jag mig ett bra tag! :D

Najs :)

När jag försökte blanda win/linux för ca 5 år sen så var det Samba som gällde, är det fortfarande det enda som funkar?

Ahh, snyggt att du körde dnslösning tycker jag. :-)

headbug skrev:

Najs :)

När jag försökte blanda win/linux för ca 5 år sen så var det Samba som gällde, är det fortfarande det enda som funkar?

Win/Linux=Samba, fortfarande vad jag vet! :)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag hade nog personligen satsat på en router med en brandvägg. Du kan då använda NAT, slipper ha brandväggar på varje klient, behöver inte exponera okrypterad filöverföring över WAN (FTP ut och in igen) och kan framför allt använda det interna nätet istället för WAN för kommunkation; du blir inte beroende av ISP för nätverket. Dessutom går det garanterat snabbare att gå på lokalt nät, än ut i nån station eller på nån extern router och tillbaks igen.

Ordentliga routers idag (t.ex. Linksys) har också stöd för dyndns-tjänster om man skulle vilja ha det på sin router.

Det är lätt värt de pengarna, speciellt med tanke på att man i regel får wireless på köpet idag också.

OveRRidE skrev:

Jag hade nog personligen satsat på en router med en brandvägg. Du kan då använda NAT, slipper ha brandväggar på varje klient, behöver inte exponera okrypterad filöverföring över WAN (FTP ut och in igen) och kan framför allt använda det interna nätet istället för WAN för kommunkation; du blir inte beroende av ISP för nätverket. Dessutom går det garanterat snabbare att gå på lokalt nät, än ut i nån station eller på nån extern router och tillbaks igen.

Ordentliga routers idag (t.ex. Linksys) har också stöd för dyndns-tjänster om man skulle vilja ha det på sin router.

Det är lätt värt de pengarna, speciellt med tanke på att man i regel får wireless på köpet idag också.

Jo, men när inte plånboken är tillräckligt djup, så får man lösa det på detta sätt. Tillsvidare i alla fall! :)

Får investera i en router nästa månad.

303 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
160 ms — ändringar (db)