webForumDet fria alternativet

Router minskar bandbredd

Nätverk

61 svar · 3 246 visningar · startad av pelk · sida 3 av 4

Frågan, av pelk

Hej, jag har en Netgear RangeMax Wireless Router model WPN824\- som sitter mellan bredbandsmodemet och datorer. Ansluter 5datorer, 3 dator via varsin TPkabel och 2 trådlöst. Dessutom har jag ComHem large (24/8). Jag tror att routern tar bandbredd alt snor hastighet. Jag grundar detta på följande: 1) TPTEST 5 (tptest 3 gick ej gnomföra pga error 2002) 2) <https://www.speedtest.net> dowb: 5

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 2006132 inlägg

Sjodahl skrev:

Tycker det låter konstigt att den inte skulle klara av 10mbit ens... Skulle kolla efter en ny firmware, se till så att den inte blir för varm, om inte annat skulle jag reklamera skiten!

med ny firmware menar du ny router?
Min är 2 år gammal, så jag är själv inne på detta... därför försöker jag få reda på vilken jag skall ha?
Mina krav är:

1. 3 LAN platser
  2. WLAN
  3. släppa igenom minst 20 Mbit/s
Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

pelk skrev:

med ny firmware menar du ny router?
Min är 2 år gammal, så jag är själv inne på detta... därför försöker jag få reda på vilken jag skall ha?
Mina krav är:

1. 3 LAN platser
  2. WLAN
  3. släppa igenom minst 20 Mbit/s

Nej uppgradera mjukvaran i den.

sgtpepper skrev:

Du behöver? ....Moderna hemmaroutrar som t.ex DLink DGL-4300 (som jag också har) klarar av hastigheter på upp till runt 95Mbps LAN-WAN (kolla diagrammet jag länkade till), om din router är gammal så kan det mycket väl vara så att den inte pallar med höga hastigheter.

Anledningen till att jag undrar är att jag har bestämmt mig för att köpa en ny router och vill inte hamna i samma situation igen.
Mina krav ser du ovan.

Ett annat problem är att jag inte riktigt förstår diagrammet du länkade till :r

Sjodahl skrev:

Nej uppgradera mjukvaran i den.

har uppdaterat, men inte blivit hjälpt av det..

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Min router är 6 år gammal och klarar utan problem 100 Mbit. Det skulle förvåna mig mycket om din är för svag, då måste det varit ett otroligt bottenköp gjort på nån avdankad kinakrog.

Har du plockat ut de andra maskinerna när du testar?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

legis skrev:

Min router är 6 år gammal och klarar utan problem 100 Mbit. Det skulle förvåna mig mycket om din är för svag, då måste det varit ett otroligt bottenköp gjort på nån avdankad kinakrog.

Det ställer jag mig tvivlande till, det finns få hemma-routrar som "utan problem" klarar att routa 100Mbps mellan LAN-WAN. Det är först på senare tid som sådana börjat dyka upp och då brukar dom gå på knäna vid kanske 80-90Mbps. Återigen, kolla diagrammet.

Edit: Nu kollade jag och såg att pelk angivit vilken modell han har, en RangeMax WPN824, den ska enligt smallnetbuilder.com klara runt 47Mbps LAN-WAN / WAN-LAN.

sgtpepper skrev:

Edit: Nu kollade jag och såg att pelk angivit vilken modell han har, en RangeMax WPN824, den ska enligt smallnetbuilder.com klara runt 47Mbps LAN-WAN / WAN-LAN.

vad betyder detta i klartext?

[

pelk skrev:

vad betyder detta i klartext?

[

Att din router skall klara av trafik på upp till 47Mbps, så i ditt fall med din uppkoppling så bör det inte vara routerns förmåga att routa data som sätter gränsen, så felet bör ligga någon annanstans (det kan ju självklart vara något fel på routern som drar ned bandbredden, men fungerar den normalt så ska det inte vara den som är flaskhalsen). Hade du däremot haft en 100Mbps-internetuppkoppling så hade din router varit för klen.

sgtpepper skrev:

...så i ditt fall med din uppkoppling så bör det inte vara routerns förmåga att routa data som sätter gränsen, så felet bör ligga någon annanstans (det kan ju självklart vara något fel på routern som drar ned bandbredden, men fungerar den normalt så ska det inte vara den som är flaskhalsen)...

Tack för förklaringen sgtpepper, MEN har svårt att se att det är ngt annat än routern när man beaktar följande fakta:

1. mjukvaran i routern är uppgraderat
  2. med 1 "burk" påslaget i routern så ger tptest ca 10 Mbit/s
  3. med samma burk direkt kopplad till kabelmodemet ger tptest ca 21 Mbit/s

sgtpepper skrev:

Det ställer jag mig tvivlande till, det finns få hemma-routrar som "utan problem" klarar att routa 100Mbps mellan LAN-WAN. Det är först på senare tid som sådana börjat dyka upp och då brukar dom gå på knäna vid kanske 80-90Mbps. Återigen, kolla diagrammet.

Jag litar mer på verkligheten än tvivel. Det var en riktigt rolig kommentar av dig där.

legis skrev:

Jag litar mer på verkligheten än tvivel....

och hur skall jag tolka detta?

pelk skrev:

och hur skall jag tolka detta?

Mitt svar var till sgtpepper som tvivlade på att min 6 år gamla router klarar 100 Mbit. Kan ju lägga till att den till och med kan bursta 200 Mbit :)

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Jag har också haft en Netgear Rangemax men bytte till en Belkin G Plus MIMO eftersom det bara var problem med den. Tidigare Netgear apparater jag haft har fungerat klockrent men inte denna.
Med Belkin routern går det som tåget :h

Instämmer med ovan talare, fast med tråd borde den kunna prestera bättre. Min Rangemax lyckades komma upp 2Mbit unde rett par sekunder, sen var det modemhastighet, när jag använde den trådlösa funktionen. Byte till 3COM gav full 802.11G. Netgear-supporten tog fram två nya revisioner av firmware under tiden vi felsökte, men det var bara andra buggar som fixades till. Avråder från Netgear alltså.

Medlem sedan okt. 2005145 inlägg

Är det ingen som läst vad som står på TP-tests hemsida?
http://www.tptest.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=1306&lngArticleId=2637

Zpookey skrev:

Är det ingen som läst vad som står på TP-tests hemsida?
http://www.tptest.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=1306&lngArticleId=2637

Eller kanske läsa tråden, han kör inte wireless....

legis skrev:

Jag litar mer på verkligheten än tvivel. Det var en riktigt rolig kommentar av dig där.

Det där var en märkligt dryg kommentar.

På vilket sätt var min kommentar rolig? Det är inte vanligt att 6 år gamla hemma-routrar (vilket jag förutsätter att det är, annars är det ju inte särskilt relevant) kan prestera så pass höga hastigheter mellan LAN och ut på nätet. Men visst, säger du att det är så så får jag väl lita på dig, men vore kul att veta vilket märke och modell det är på routern.

alltså.. förlåt än en gång en noob:
men vilken prestanda skall jag titta efter nu när jag b ehöver köpa en ny router :q :q Jag vill j u ha kva så myckaet av min bandbredd som möjligt...

Här rekomenderas DLink DGL-4300 , på annat håll (=PC City) har jag blivit varnad för Dlink och blivit rekomenderad Linkys... vet varken ut eller inn nu.

sgtpepper skrev:

Det där var en märkligt dryg kommentar.

På vilket sätt var min kommentar rolig? Det är inte vanligt att 6 år gamla hemma-routrar (vilket jag förutsätter att det är, annars är det ju inte särskilt relevant) kan prestera så pass höga hastigheter mellan LAN och ut på nätet. Men visst, säger du att det är så så får jag väl lita på dig, men vore kul att veta vilket märke och modell det är på routern.

Dryg men passande till din attityd i inlägget. Låt mig få kontra med att fråga vad du menar med hemmarouter. Är det en hubb, switch, s.k. bredbandsrouter eller är det prestandan, eller priset som drar gränsen? Jag har både en 3COM och en Dlink som vardera är 6 respektive 5 år gamla men jämförbara prestanda. Båda är switchar.

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

Då tror jag ändå på värme ;)
Se till att den inte står helt tätt intill en vägg eller något kolla så den verkligen får luft.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)