webForumDet fria alternativet

Router minskar bandbredd

Nätverk

61 svar · 3 246 visningar · startad av pelk · sida 2 av 4

Frågan, av pelk

Hej, jag har en Netgear RangeMax Wireless Router model WPN824\- som sitter mellan bredbandsmodemet och datorer. Ansluter 5datorer, 3 dator via varsin TPkabel och 2 trådlöst. Dessutom har jag ComHem large (24/8). Jag tror att routern tar bandbredd alt snor hastighet. Jag grundar detta på följande: 1) TPTEST 5 (tptest 3 gick ej gnomföra pga error 2002) 2) <https://www.speedtest.net> dowb: 5

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

pelk skrev:

tack mayday :stud , då har jag lärt mig ngt nytt..

Om det är som mayday sägerkan gatewayen vara orsaken till att jag inte får mer än 10?

Nej!

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Troligtvis kan du bara få en IP och därför måste leasen som din router har gå ut innan datorn kan få en. Med din router kan du troligtvis gör en "release" och då kan din dator få en IP-adress om du kopplar den direkt i modemet. Tänk på att du kan INTE ha både router och dator inkopplade samtidigt i modemet..

Medlem sedan juli 2006132 inlägg

legis skrev:

Tänk på att du kan INTE ha både router och dator inkopplade samtidigt i modemet..

jo, så mycket förstod jag, och har inte dessa inkopplad samtidigt.

legis skrev:

Troligtvis kan du bara få en IP och därför måste leasen som din router har gå ut innan datorn kan få en. ..

hur vet jag när leasen går ut?

Det står i din router. Annars, koppla bort routern, vänta 20 min och testa sen göra en ipconfig /renew.

legis skrev:

Det står i din router. Annars, koppla bort routern, vänta 20 min och testa sen göra en ipconfig /renew.

och hur gör jag detta på bästa sättet?

pelk skrev:

och hur gör jag detta på bästa sättet?

Som jag skrev? Koppla bort routern från modemet. Vänta ~20 minuter. Koppla in datorn i modemet.

legis skrev:

Som jag skrev? Koppla bort routern från modemet. Vänta ~20 minuter. Koppla in datorn i modemet.

har väntat i 90 minuter - därefter kopplade jag ihop datorn och kabelmodemet... men samma sak.

det jag undrad var bästa sättet för att göra en

göra en ipconfig /renew

från en kommandotolk
Start - Kör - cmd

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

vadå "kör utan gateway"?? Jobbigt att behöva skriva in alla routes för hand. haha

legis skrev:

från en kommandotolk
Start - Kör - cmd

oki... så körde jag... men hjälpte ändå inte

Du har tcp/ip inställt att erhålla adress automatiskt på maskinen?

legis skrev:

Du har tcp/ip inställt att erhålla adress automatiskt på maskinen?

japp

Medlem sedan dec. 200457 inlägg

Har bara skummat igenom tråden men...
För att det ska fungera för dig att köra direkt mot kabelmodemet utan routern så måste du nollställa modemet genom att göra det strömlöst en liten stund. Det räcker alltså inte med att bara koppla ur routern och vänta en stund utan modemet måste även göras strömlöst.
Detta eftersom kabelmodemet låser sig mot din routers MAC-adress och inte tillåter ditt nätverkskort att ansluta då detta har en annan MAC.

Sorry om du redan har fått detta rådet eller redan testat detta på eget bevåg...

/M

oki.. nu har jag lyckats

koppla datorn direkt till modemet .
Jag har upptäckt att routern tar massa...
utan den kommer jag upp i 20 - 21 Mbit/s
Finns det ng router som inte tar ngt?

sgtpepper skrev:

Mer troligt är att routern inte klarar att routa trafik LAN-WAN tillräckligt snabbt och alltså stryper anslutningen, så innan man börjar byta ISP så kan det vara läge att kolla detta diagram om ens router är för långsam och i så fall investera i en ny router.

Ett snabbt sätt att testa är att göra som legis skriver, koppla bort routern och kolla hastigheten direkt.

nu har jag ju upptäckt att routern tar ca 50% av bandbredden.
Kan tyvär inte riktigt tolka länken jag fick, så jag har 2 frågor:

1. varför beter sig routern så?
    2)finns det ngn router som inte tar så mycket?
Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

niklasw skrev:

vadå "kör utan gateway"?? Jobbigt att behöva skriva in alla routes för hand. haha

Jaja, felskrivning :l

För att svara på ovanstående frågor.
1. Troligtvis har den för lite "cpu" kraft.
Krävs en del när den ska skyffla trafik mellan externa och interna sidan på routern.

2. Jag kör med en DLink DGL-4300 och den skulle utan problem klara av din 24/1 förbindelse.
Finns säkert fler som också skulle göra det till kanske billigare pris.

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

Tycker det låter konstigt att den inte skulle klara av 10mbit ens... Skulle kolla efter en ny firmware, se till så att den inte blir för varm, om inte annat skulle jag reklamera skiten!

acka skrev:

Jaja, felskrivning :l

För att svara på ovanstående frågor.
1. Troligtvis har den för lite "cpu" kraft.
Krävs en del när den ska skyffla trafik mellan externa och interna sidan på routern.

2. Jag kör med en DLink DGL-4300 och den skulle utan problem klara av din 24/1 förbindelse.
Finns säkert fler som också skulle göra det till kanske billigare pris.

1. hur vet jag hur mycket "cpu" jag behöver?
  2. hur länge har du haft din DLink?
Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

pelk skrev:

Du behöver? Det handlar inte om hur mycket du behöver utan om hur mycket processorkraft din router behöver för att skyffla datapaket, är den gammal och långsam så kan den inte routa tillräckligt mycket trafik och då uppstår en flaskhals. Moderna hemmaroutrar som t.ex DLink DGL-4300 (som jag också har) klarar av hastigheter på upp till runt 95Mbps LAN-WAN (kolla diagrammet jag länkade till), om din router är gammal så kan det mycket väl vara så att den inte pallar med höga hastigheter.

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

pelk skrev:

Svårt att säga.
Jag hade en Zyxel router tidigare som man kunde logga in på via telnet och där kunde man kolla CPU belastningen.
Den klarade som mest att skicka igenom 11 Mbit/s och då låg CPU belastningen på 98-100 %
Tyvärr tror jag inte att man kan kolla CPU belastningen på Netgear.
Men det känns nästan som om det är samma problem eftersom du kan få högre hastighet när du kör utan router.
Men prova att göra som Sjodahl tipsar om.
Det kanske hjälper.

pelk skrev:

1. hur länge har du haft din DLink?

4-5 månader ungefär.

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)