Hej,
jag har en Netgear RangeMax Wireless Router model WPN824- som sitter mellan bredbandsmodemet och datorer. Ansluter 5datorer, 3 dator via varsin TPkabel och 2 trådlöst.
Dessutom har jag ComHem large (24/8). Jag tror att routern tar bandbredd alt snor hastighet. Jag grundar detta på följande:
TPTEST 5 (tptest 3 gick ej gnomföra pga error 2002)
https://www.speedtest.net
dowb: 5308 kb/s
up: 999kb/s Mina frågor/funderingar:
a) har jag tolkat siffrorna rätt? tappar jag banbredd/hastighet
b) vad göra?
c) finns det ngn annan router där inte jag losar så mycket/ngt?
prova att ta en dator. gå in på start->kör
skriv cmd
nu får du upp en svart ruta..
skriv: ping (ip på router ex 192.168.1.1) -t
låt den vara igång ett tag och se om du förlorar paket, och kolla svarstiden. Den bör ligga under 10ms, annars är det förmodligen nåt krångel med router.
prova att ta en dator. gå in på start->kör
skriv cmd
nu får du upp en svart ruta..
skriv: ping (ip på router ex 192.168.1.1) -t
låt den vara igång ett tag och se om du förlorar paket, och kolla svarstiden. Den bör ligga under 10ms, annars är det förmodligen nåt krångel med router.
har gjort som du skrev. Vad jag fattar så fungerar routern perfekt :stud ?
Bilder är lite uppfuckad så jag ser inte där men det är den lokala ip addressen du är ute efter om det är problemet i denna tråden vi pratar om och det är den du skrev in i webläsaren för att komma till den sidan du är inne på.
har gjort som du skrev. Vad jag fattar så fungerar routern perfekt :stud ?
Jupp du har gjort rätt och routern funkar.. Prova istället att koppla ifrån en dator i taget och se om dina speedtest blir bättre.. Annars är det att ge sej på din internet-leverantör som gäller.. Vilket tyvär av personliga erfarenheter kan vara en riktig "pain in the ass".. Lycka till!
Annars är det att ge sej på din internet-leverantör som gäller.. Vilket tyvär av personliga erfarenheter kan vara en riktig "pain in the ass".. Lycka till!
Mer troligt är att routern inte klarar att routa trafik LAN-WAN tillräckligt snabbt och alltså stryper anslutningen, så innan man börjar byta ISP så kan det vara läge att kolla detta diagram om ens router är för långsam och i så fall investera i en ny router.
Ett snabbt sätt att testa är att göra som legis skriver, koppla bort routern och kolla hastigheten direkt.