Jag håller på och förbereder en RIS-installation. Nu har jag problem. Sliter mina stackars gråa för att komma på vad problemet är.
Läget är följande:
Jag har en klientdator med fiberkort. Nätverkskortet i datorn klarar 100Mbit. Fiberkonverten internt i datorn klarar bara 10Mbit. Hastigheten ut ur datorn blir följdaktligen 10Mbit. Ut från datorn kommer ett fiberpar som jag omvandlar i en fiberkonverter (den klarar max 10Mbit) till TP. TP-kabeln går sedan vidar till en 3Com 8-portars Gigabitswitch. Switchen är spridningspunkten i den konfiguration jag har nu. På switchen är även servern ansluten. Servern är en ny HP Proliant med Gigabitnätverkskort.
Servern får blå (1 Gigabit) länkstatus på switchen medan länkstatusen för klienten med fiberkort är obefintlig, alltså ingen nätverkskontakt.
När jag inte kom vidare i det här läget testade jag att ta TP-kabeln direkt från fiberkonverten in i servern. Då fick jag iaf nätverkskontakt. Min slutsats är att det switchen som ställer till det på något sätt. Enligt specifikationerna har den auto-sensing på hastighet och mdi/mdx.
Någon som utifrån min beskrivning har en vettig förklaring till varför det inte fungerar?! :OO
MC14konvertrarna har en mdi/mdi-x knapp man kan ställa i respektive läge, antar att du testat detta? Auto-mdi/mdi-x brukar fungera sisådär är min erfarenhet. Samma sak med hastigheten, ställ den hårt i switchen också.
MC14konvertrarna har en mdi/mdi-x knapp man kan ställa i respektive läge, antar att du testat detta? Auto-mdi/mdi-x brukar fungera sisådär är min erfarenhet.
Jag har testat att ställa mdi/mdi-x i båda lägena utan att få någon länksignal på switchen. Problemet torde ju helt klart ligga mellan switchen och mediakonverten. Provade även med en äldre switch utan auto-sensing. Det blev tyvärr ingen skillnad.
Det går heller inte att byta hårdvara med vanlig RJ45 på nätverkskortet eftersom denna klient använder ett speciellt X.25-kort för kommunikation på ett särskilt nätverk. Pga det så är jag bunden till hårdvaran jag har. Är alternativet att köpa en ny mediakonverter?
niklasw skrev:
Samma sak med hastigheten, ställ den hårt i switchen också.
Försökte läsa mig till i manualen om det gick att surfa in i switchen för att åstadkomma detta. Har ej lyckats hitta något sådant gränssnitt. Det finns ej heller någon konsollport.
Hm, antar att du kollat kabeln som går mellan switch och konverter.
Generellt när det gälller vissa allied telesynkonvertrar så måste det vara länk på fibern först, för att kopparsidan ska länka upp överhuvudtaget. MC-14 är en 10mbitskonverter, 10 halv/full. Switchporten är inte disablad då? Du måste nog ge dig in i switchen på ett eller annat sätt, måste ju finnas nåt gränssnitt för detta.
Hm, antar att du kollat kabeln som går mellan switch och konverter.
Jepp. Den var det inget fel på!
I morse löste jag dock problemet. Jag satte in ett nätnav (hubb) mellan fiberkonverten och switchen. Då fick jag länk och trafiken gick igång. Nu kan jag fortsätta med RIS-installationerna.