Imorse skall jag kolla mitt mejl och märker att det inte funkar.
Då jag skall ladda ner filer så når jag max en 30k från tex sunet, vilket är betydligt sämre än vanligt med min 8Mb telia lina.
Sedan skall frugan spela lite WoW och det lyckas inte ansluta.
Jag kör då en tracert och vilken address jag än provar får jag ingen respons, samma med ping.
FTP funkar inte det heller.
Jag kör med en Dlink DLG-4100 router och en 4 olika maskiner, samtliga med XP.
Jag har testat att stänga av modem i 20 min och koppla direkt till en burk men med samma resultat. Surfa går bra, men all annan aktivitet är blockad.
Med router inkopplad funkar det att pinga på LAN.
Jag har ingen brandvägg installerad på mina maskiner utan brukar nöja mig med den i routern.
Då jag precis har dragit nätverk i huset och ominstallerat mina burkar trodde jag att det var mitt fel och enligt telia så skall det inte finnas några driftsstörningar. Ifos fungerade min kabel dragning felfritt igår och en nyinstallation av XP borde inte ge denna typen av symptom tycker man.
Är det någon här som har lite koll på nätverk som tror att det kan vara möjligt att problemet ligger hos mig, och vad kan orsaka denna typ av märkliga beteende?
Vet inte om det här kommer hjälpa dig eller ej, och jag orkar inte kolla upp vilka egenskaper din router har, men iaf:
Jag hade liknande problem med min Linksys-router, en sån där trådlös mojäng. Ena dagen fungerade allt felfritt tills det plötsligt gick toksegt (<15 kb/s från sunet.se) och ibland dog nätet helt och hållet utan förvarning. Startade jag om routern kunde det börja fungera igen men bara ibland.
Till slut kom jag fram till att det hade nåt att göra med det trådlösa nätet för utan routern ikopplad, men med Windows-brandväggen aktiverad och datorn direktkopplad till bredbandsmodemet funkade nätet precis som vanligt. Testade även att koppla in en TP-kabel (en vanlig nätverkskabel med andra ord) till routern vid ett senare tillfälle och det funkade bra det med. Sedan dess kör jag med kablar genom hela lägenheten...
Så mina tips till dig är att:
Kolla om det finns ngn uppdaterad firmware till routern, om den har stöd för uppgraderingar.
Om din router har stöd för trådlösa anslutningar:
Testa att avaktivera de trådlösa funktionerna i routern och anslut med olika TP-kablar om du har några sådana.
Fippla runt bland inställningarna både för LAN-kortet i datorn och bland inställningarna i routern. Det finns något som heter G-mode och B-mode. En del routerar och LAN-kort har stöd för bägge men fungerar bäst om de kör samma "mode" har jag för mig.
Testa att anslut datorn direkt till bredbandsmodemet. Glöm inte att slå på ngn brandvägg först bara!
Har du flera portar på routern, testa de som inte används f.n.
Vet som sagt inte om det här kan vara till ngn hjälp eller ej men det är iaf min felsökningsprocedur jag kör när nätet strular.
Jag tänkte också att det måste vara routern som strular.
Har dock redan testat att köra utan men med samma problem och allt är kopplat med tråd.
Det kan väl inte vara något annat än telia som strular...det är just typisk att det händer då man håller på och ominstallerar på alla burkar och precis dragit nytt nätverk.
Det är klart man får för sig att man har ställt till med något och spenderar hela dagen med att slita sig i håret :(
Mja, det skulle kunna vara annat också. Risiga telefonledningar t.ex. fast då borde era telefoner strula. Kanske är det fel på bredbandsmodemet? Minns jag inte åt skogen fel nu har jag för mig at BBB-teknikerna kan se hur stabil ens uppkoppling är - Telia har kanske något liknande?
Är det inte modemet det är knas på kan det ju inte felet ligga hos er.
Modemet tänkte jag inte ens på, men det låter iofs väldigt underligt att ett fel med det skulle blocka viss trafik.
Jag ringde telia och de rekommenderade mig att åka till telia butiken och låna ett annat modem för att testa, men då jag insisterade att det inte förefaller vara en trolig anledning så upptäckte han efter ca en halvtimmes felsökande att min access har blivit spärrad pga att jag tydligen haft ett virus. Märkligt då jag håller skaplig koll på mina maskiner, men då jag precis ominstallerat windows på samtliga burkar så är det borta nu får man hoppas.
Snällt att de informerar om att de begränsar tjänsten så man vet och slipper slösa tid på att felsöka.