webForumDet fria alternativet

Jag vill fjärråterta min burk!

Nätverk

4 svar · 387 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag har hamnat på ett LAN som min nya bostadsrättsförening driver och med det har då några problem dykt upp; jag har ingen publik ip-adress. Detta gör att jag, så vitt jag vet, får problem med att ansluta till min burk utifrån med exempelvis XP:s fjärrskrivbord, min FTP-server, min webbserver och så vidare.

Nu tänkte jag dock försöka lösa det här då jag ska åka iväg över julhelgen och är i behov av att komma åt min burk från annat håll. Jag vet dock inte riktigt var jag ska börja eller hur jag ska gå till väga. Så, är det någon här som har tips och förslag?
Tillägg: så vitt jag förstått det så är LAN:et vidöppet, dvs inga spärrade portar och så vidare.

De som driftar LAN:et ("ett gäng glada amatörer" som de själva uttryckte det när jag pratade med dem :OO ) verkar inte vara så sugna på att hjälpa mig och eftersom "det fungerar för ungarna att spela spel så..." har jag inget större hopp om den saken heller. Hade det inte varit för att det är hyfsad hastighet på eländet (framförallt uppströms) så hade jag bytt till ComHem för länge sen. ;)

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Sätt upp ett VPN till en bruk som har publikt IP, sedan skickar du vidare portar från den till din över VPNet.

greyhound skrev:

Sätt upp ett VPN till en bruk som har publikt IP, sedan skickar du vidare portar från den till din över VPNet.

Så, en burk med publikt IP, men då måste det väl vara en som alltid rullar då? Är inte så inne på området nämligen.

Medlem sedan aug. 20022 027 inlägg

Har du testat Hamachi som jag tipsade om? :)

dho skrev:

Har du testat Hamachi som jag tipsade om? :)

Inte än, men nackdelen såg jag väl i att det måste vara installerat på burken jag ska köra från också. Det är en lösning över julhelgen helt klart, men lite värre på sik.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)