hade tänkt att använda vnc till uppgiften men det var visst ingen säkert lösning? Anledning till fjärrstyrningen är ju för lite support ärenden på flera olika datorer bakom en router som inte stöder vpn.
Så i denna situation, vilken är bästa lösningen som är hyfsat säker, iallafall så ingen annan allt för enkelt kan logga in och ta över datorerna??
Provade förut med vnc men kunde inte få det att fungera. det är väll bara att vidarebefodra på inkommande router till rätt dator? Är det andra inställningar som ska göras??
Det allra enklaste om det handlar om Windows-datorer är att använda Remote Desktop som finns inbyggt i XP. Men då kan bara en person vara inloggad i värddatorn per session, annars får man köpa Terminal Server.
Jag kör Remote Desktop över en SSH-tunnel som jag etablerar från internet in mot min server, sen tunnlar jag all RD-trafik över denna tunnel. Säkert och enkelt. Eftersom SSH släpps igenom av de flesta brandväggar (annars kan man köra SSH på HTTPS-porten 443) så funkar detta även om man sitter t.ex på ett företag med en brandvägg som stoppar den mesta utgående trafiken.
men med fjärrskrivbord kommer jag ju bara åt en dator bakom router (den med port forwarden) , nu är det flera datorer bakom routern. Jag har ju ingen terminal server utan det är bara enkla arbetsdatorer med xp på??
Inte om du kör en SSH-tunnel in till en server på ditt nät, du gör då en port-forwarding för SSH till den servern, därefter kan du skapa tunnlar via denna server till alla datorer på ditt LAN.
Detta förutsätter alltså att du har en SSH-server snurrandes på ditt nät.
Detta förutsätter alltså att du har en SSH-server snurrandes på ditt nät.
...jag skulle konfigurera en brandvägg igår och det var då Kerio WinRoute... där fanns VPN och SSH och allt man behöver för detta... finfint... då kan du köra med XP's fjärrskrivbord som ju är rätt bra tycker jag...
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2