Jag e som bekant inte haj på detta. Kan någon därför förklara för mig vad som skiljer en (NAT?)router från en switch? Och vad behövs för att dela en internetuppkoppling mellan två datorer? Själv delar jag med en router för att jag blev tillsagd att jag behövde en router :r Men kan jag dela en internetuppkoppling med en switch? För/nackdelar gentemot routern? Och vad F_N är en hub?
Ledsen för min bristande kunskap. Vet att detta är baskunskaper men hjälp mig är ni snälla!
/red
Och vart hittar jag billigaste tänkbara (fungerande) "vad jag nu behöver för att dela en internetuppkoppling mellan två datorer" :r
För 9 av 10 Internetuppkopplingar i hemmen behöver du en router med NAT-funktion för att dela Internet till alla datorerna du vill ha det i.
en hubb skickar alla packet som kommer in ut till alla portar, en switch skickar bara ut packeten på rätt port. Det som skiljer switchen och routern med NAT är att routern "gömer" dina datorer bakom den, NAT är inte brandvägg, men kan uppfattas så.
Att skilja mellan en router och en switch blir svårare i och med att hemmaroutrarna är mer av en brandvägg, med ett yttre interface, och sen en switch-del på "insidan". Dessa har ju inget stöd för routingprotokoll i vanliga fall, vissa kan ha för RIP på sin höjd. Så det är knappt routrar i min mening. Snarare en brandvägg, en dhcp-server och en switch i samma burk.
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e