Finns det något sätt att fjärradministrera datorer bakom en router, routern klarar inte vpn och bakom routern sitter 3 xp datorer. Vilken är bästa lösning om man vill kunna fjärrstyra dessa vid fel o dylik, helst så användaren bakom klienten ser vad man gör när man fjärrstyr..
förut har jag gjort så att jag i routern gjort portforwarding till en dator på port 3389 och kört fjärrskrivbord mot den, men detta går ju bara mot den datorn som portforwaren ligger på och jag kan ju inte välja , sen så loggas ju användaren framför datorn när man loggar på ??
Prova LogMeIn ( http://www.logmein.com ), det är sjukt smidigt och grymt bra! Du laddar ner serverprogrammet och installerar på datorn du vill fjärrstyra, sedan laddar du ner en plugin till din webbläsare (finns för både IE och FF), och sen kan du fjärrstyra din maskin via webbläsaren. Funkar precis som Remote Desktop fast bättre, för användaren vid remotemaskinen blir inte utloggad utan ser vad du gör på skärmen. Låter för bra för att vara sant, men det är faktiskt riktigt bra. Och gratis (finns lite extra lull-lull som kostar, men det behöver man inte). Enda nackdelen jag kommit på är att ljudet inte kan höras på den lokala datorn, så om du spelar upp en mp3'a eller liknande på remotemaskinen så kommer den bara höras på remotemaskinen, och inte på din klient.
Det där låter exakt som VNC, fast med skillnaden att VNC fungerar i alla webläsare som kan köra Java. Ingen installation på den sidan alltså. :)
Samma sak med att ingen loggas ut på remoten och personen i fråga ser också muspekaren fara omkring av sig själv osv. Mitt ex blev rätt perplex när jag loggade in första gången och började rota runt - hon visste inte om att VNC fanns... :e
Segt? Visst, det tar några sekunder att spotta igång javan (men det beror ju mest på datorn du tittar från) men sen går det kvickt. Från jobbets 512k-lina går det utmärkt att kika på burken här hemma (adsl) och faktum är att it-killarna har vnc installerat på samtliga datorer i koncernen och använder det flitigt för support. (y)
Java appleten går rätt snabbt att läsa in, det var inte det jag syftade på. :)
Det är ju fördröjningar och grejer när man klickar fram startmenyn t.ex. Radmin ska vara betydligt snabbare har jag hört men jag stör mig inte så mycket på lagget i VNC att jag ska orka ställa om brandväggen och testa ett nytt program. </off-topic>