webForumDet fria alternativet

Förstärkare till hemmanätverk.

Nätverk

4 svar · 898 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

Tja,

Som jag skrivit tidigare, hittar inte tråden, så ska jag installera ett hemmanätverk till en kompis. Dator 1 och Dator 2 är igång och fungerar bra.
Dator 1 är kopplad direkt till trådlös router med sladd.
Dator 2 står 10-12 meter bort och är kopplad med internt trådlöst nätverksskort (hade nån extern usb-dongel från början som hade riktigt dålig mottagning).

Dator 1 funkar alltså utan problem.
Dator 2 funkar utan problem med bra styrka, inte perfekt, men tillräckligt.
Dator 3 är en bärbar som kör på det trådlösa också, den funkar också utan problem.

Dator 4 står i en byggnad bredvid. (Tänk er ombyggd bilgarage tillbyggt vid sidan om huset). Dator 4 har haft egen lina och uppkoppling tidigare men ska nu också köra på det trådlösa. Jag testade att köra in ett trådlöst nätverkskort men det gav alldeles för låg styrka. Den hittade nätet mellanåt men kunde inte koppla upp.

Därför behövs det något som förstärker signalen så att killen i garaget kan surfa i maximal styrka utan några störningar.

Vad är det man ska köpa? Någon förstärkare? Var hittar jag en sån? Vad söker man efter?
Kollar jag runt hittar jag "riktad antenn" är det rätt saker?

Alltihopa är (tyvärr) D-link så det är väl lika bra att fortsätta använda deras produkter.
Pris spelar ingen roll, kvalitén på hur det fungerar är viktigast.

Hur fungerar en sån förstärkare, var placerar man den? Vad behöver man?

Tack tack sötnosar.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Det du vill ha är en wlan repeater. De är tyävrr ganska dyra, men googla runt lite. Men som jag har förstått det så står datorn och routern precis vid respektive vägg. Det skulle betyda att repeatern bör stå mitt i vägen, eller vad som nufinns mellan husen.
Om du har två antennutgånger (MIMO) på routern kan du köpa eller bygga en riktad antenn, det kan tänkas funka, men det är inte alls säkert, det beror på vad som är i vägen. Om du inte har en sådan router, börja med att köpa en sådan och kolla om det löser sig rakt av. Gör det inte det, köp en riktad antenn, eller bygg en cantenna.
Om du inte har en router med två antennutgångar tycker jag att du ska skaffa en

Tack, ska kolla närmre på det i morgon bitti. Någon som har fler idéer?

Är det något i stil med en sån här du pratar om när du skriver wlan repeater?
http://www.jmedata.se/start.asp?fromJS=product.asp\|\|itemno=19057

Namnet är "D-link DWL-2100AP SuperG 108MBit Accesspoint repeater"
De har bara 54mb hemma så det känns lite onödigt med 108, men jag hittar ingen motsvarighet för 54mb. Förutom denna som går under något annat namn:
http://www.jmedata.se/start.asp?fromJS=product.asp\|\|itemno=24459
D-Link DWL-G710/E 54Mbit Range Extender.

Vilket av dem verkar ju göra jobbet, iallafall om man läser rubriken för produkten. Men räcker det med en sån här? Hittar ingen information om dem, måste man ha en sån inkopplad till en dator? router eller dylikt?

(Hittar inte hur man direktlänkar till JME om de nu har den funktionen. Så klicka på URL:en, välj butikspriser, och klistra in adressen på nytt.)

Come on grabbar! Om inte ni kan, vet ni nån sida där jag kan läsa mer eller något annat forum?

xoxo

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)