webForumDet fria alternativet

Täckning i det trådlösa

Nätverk

14 svar · 683 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Av någon anledning så har min täckning på datorn gått från "Utmärkt" till "Mycket låg". Det enda jag har gjort med bredbandsdelaren är att jag vänt den upp och ned för att kolla lite information på baksidan. Kan antennerna vara skadade, eller vad ska jag göra för att sändningen ska bli bättre igen? Datorn är ungefär fem meter ifrån delaren, så täckningen borde vara hundraprocentig. Jag har liksom bättre täckning på grannens nät. :l

Har ni tips på vad som kan vara galet?

Surfar fortfarande på grannens nät. :p Nån som vet hur jag ska förstärka mina egna signaler?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

D-link, eller? §e Testat att starta om och/eller nollställa?

På min router går det att ställa in signalstyrkan, upp till 84 mW. Just nu står den på 42 mW och jag har täckning i hela lägenheten.

muskot skrev:

D-link, eller? §e Testat att starta om och/eller nollställa?

På min router går det att ställa in signalstyrkan, upp till 84 mW. Just nu står den på 42 mW och jag har täckning i hela lägenheten.

Hehe, nej, en 3Com. Men ifall jag nollställe routern så måste jag ju göra om alla inställningar, eller hur? Det kan jag ju inte. Har dragit ut strömmen till allt och det är fortfarande samma sak efteråt.

Tror inte jag kan ändra signalstyrka någonstans. :o Ska se.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Kan du inte göra backup på inställningarna?

Står vid routern nu, precis jämte. Jag har perfekt täckning. Fan vad mysko alltså. Kan det ha nåt med hur man riktar de två antennerna? Ska försöka nollställa en gång och se ifall det gör någon skillnad...

Har gjort om allt i routern nu och det är ingen skillnad. Det finns heller inget sätt att ändra signalstyrkan i routerns admingränssnitt.

Vad kan jag mer pröva? Som sagt, jämte routern var det perfekt mottagning (kanske inte oväntat), men några meter bort så dör signalen helt! Innan så fungerade signalen två vångingar. Jag kunde sitta i källaren och ha bra styrka, trots betongväggar.

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

silfver skrev:

Står vid routern nu, precis jämte. Jag har perfekt täckning. Fan vad mysko alltså. Kan det ha nåt med hur man riktar de två antennerna? Ska försöka nollställa en gång och se ifall det gör någon skillnad...

I papprena om min netgearrouter så står det att man ska rika antennen mot den riktning där datorn befinner sig! Hoppas det är ett litet tips :)

oskars skrev:

I papprena om min netgearrouter så står det att man ska rika antennen mot den riktning där datorn befinner sig! Hoppas det är ett litet tips :)

Hjälper inte... :l Problemet är ju att signalstyrkan verkar vara minimal då den avtar efter bara några meter! Tidigare gick det ju som sagt att förflytta sig flera våningar i huset utan alldeles för stor förlust.

Och den används inte av flera användare?

Har den fått sig en smäll möjligtvis?

Har du kanske installerat någon sorts ny apparat i lägenheten/huset som kanske stör... antingen precis intill routern eller i närheten?

oskars skrev:

Och den används inte av flera användare?

Har den fått sig en smäll möjligtvis?

Har du kanske installerat någon sorts ny apparat i lägenheten/huset som kanske stör... antingen precis intill routern eller i närheten?

Det sista du skrev var faktiskt rätt smart! Fast nej, inget nytt har vi installerat. :( Tvivlar på att routern har fått en smäll, jag menar, jag vände den bara upp och ned, samt kanske ändrade riktning på antennerna. Men nu har jag ställt upp routern, riktat antennerna in mot rummet jag är i och det fungerar fortfarande inte. x(

silfver skrev:

Det sista du skrev var faktiskt rätt smart!

Haha tack för den :D

Låter knepigt det där faktiskt... Om du har någon polare som har en bärbar med trådlöst nätverkskort så kan du ju alltid testa och se om han får samma dåliga mottagning. Då är problemet i alla fall inte i din hårdvara! Man kan ju börja där i alla fall.

oskars skrev:

Haha tack för den :D

Låter knepigt det där faktiskt... Om du har någon polare som har en bärbar med trådlöst nätverkskort så kan du ju alltid testa och se om han får samma dåliga mottagning. Då är problemet i alla fall inte i din hårdvara! Man kan ju börja där i alla fall.

Jag har två lapptops jämte varann, ingen av dem får täckning, så hårdvara är uteslutet, förutom routern då. Det är nåt i routern som spökar. :(

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Det verkar vara routern som har gett upp. Du råkar inte ha någon polare du kan låna en av för att testa? Saker och ting bara går och går oftast men så en vacker dag så är dom paj. Något kan ha hänt när du vände på den. En taskig lödning eller något annat som trots den milda behandlingen ändå lossnat.

Äldsta dottern avvinstallerade MSN härom dagen och sedan dess är det adjöss med allt vad uppkoppling heter, ingen begriper varför?

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

ett tipps är att antennerna ska sitta horisontelt för bästa motagning inte vertikalt som man kan tro dont ask me whye

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
140 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
140 ms — ändringar (db)