webForumDet fria alternativet

Trådlöst och förstärkning.

Nätverk

4 svar · 887 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

Tja,

Ska hem till en kompis och hjälpa till att installera trådlöst internet.
De kör redan på nån pissig d-link router och varje dator har en d-link dongel.
Just nu kör bara två datorer trådlöst och det är runt 15 meter mellan routern och datorn längst bort. Signalen ger ungefär 15-25%, droppar connection ibland osv. Nu vill de förstärka det och även säga upp ett bredbandsabonnemang som de har på sonen ute i garaget, så en extra 15 meter med tegelvägg och andra hinder.

Vad ska vi köpa för prylar för att förstärka sändningen? Vad ska vi köpa för nätverkskort och om det behövs, vad ska vi köpa för ny router?

Hur hade ni löst det bäst?

Medlem sedan juli 2006461 inlägg

Jag skulle nog föreslå en gaming-router då de har ett större krav på sig att bibehålla bra kontakt med anslutna enheter.
En D-Link DGL-4300 kanske kan fungera. 4 portars med 108Mbps trådlöst, brandvägg och DHCP för dryga tusenlappen.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag skulle skippa D-Link fullständigt och satsa på Linksys istället.

108 Mbps är bara säljsnack. För att ens fundera på att komma i närheten av de hastigheterna krävs det gamla, snart välkända, getoffrandet i gryningen.

Medlem sedan juni 2000145 inlägg

Jag har en DLG4300 och jag har problem med att en dator visar samma beteende som du beskrev överst. Jag har alltså en "skugga" i det trådlösa!

Jag funderar nu på att skaffa antingen en DWL-2100 Accesspunkt eller en DWL-G710 Range Extender!

Nu är jag inte så bra på nätverk man skulle jag kunna köra enligt följande:

-> Bredbandsmodem -> Router DGL4300 -----Trådlöst---- DWL-2100AP -> Dator

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Rikard skrev:

Jag skulle skippa D-Link fullständigt och satsa på Linksys istället.

108 Mbps är bara säljsnack. För att ens fundera på att komma i närheten av de hastigheterna krävs det gamla, snart välkända, getoffrandet i gryningen.

Jo jag hade helst skippat D-Link också. Men nu har de redan en massa D-link prylar och köpte precis två d-link nätversskort också.

Men om det kommer behövas en förstärkare, var hittar man en sån, vilken ska man köpa, vad kostar dom, var borde den placeras bäst? Lär mig, jag har faktiskt ingen aning alls om det.

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)