webForumDet fria alternativet

Tips på router/brandvägg som klarar hög genomströmning

Nätverk

20 svar · 2 729 visningar · startad av sgtpepper

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg
Frågan#1

Jag har för tillfället en 3Com OfficeConnect för brandvägg/WLAN men jag märker att den inte klarar höga hastigheter, kör jag t.ex TPTEST direktkopplad mot mitt bredbandsuttag så kan jag komma upp i ~70Mbps, men går jag via routern så når jag max ~30Mbps (trådbundet självklart).

Det duger ju inte, så nu behöver jag tips på BRA hårdvara som klarar 100Mbps-nät utan att gå på knäna. Vad använder ni för routrar?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

En liten lista på över genomströmningskapacitet för en hel rad routrar:
http://www.tomsnetworking.com/lans_routers/charts/index.html?chart=119

D-link gör visserligen mycket skit, men DGL-4300 (finns med listan ovan) verkar vara riktigt lyckad och inte så blodigt dyr.

Själv har jag för övrigt en Linksys WRT54GL som enligt ovanstående test bara klarade 53 Mbit, så den är ju inte särskilt intressant i ditt fall.

Utmärkt länk, precis vad jag letade efter, tackar!

Precis som mina mätningar visade så ligger OfficeConnect på 25 Mbps i tabellen, det är ju fan i mig skamligt dåligt men den har ju iofs ett par år på nacken.

DGL-4300 verkar som du skriver vara riktigt intressant och prisvärd, en sån får det kanske bli.

Medlem sedan jan. 2000566 inlägg

Körde just TPTEST genom min DGL-4300. 69,71 Mbit/s! (Bredbandsbolaget 100mbit.) Jag har haft den i ca tre veckor. Inga problem öht. Snyggt gränssnitt och busenkel att installera. Rekommenderas!

Medlem sedan mars 200642 inlägg

Kika på D-Link DFL-800. den ska klara 120 Mbit

Ramzeus skrev:

Kika på D-Link DFL-800. den ska klara 120 Mbit

Den är säkert skitbra, men den kostar ca 6 500 kr och det är en aning för mycket för att uttrycka mig milt :).

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Har faktiskt själv också funderat på vad för routrar man ska använda om man vill köra med 100MBit.
Kör själv nu bara med mjukvarubrandvägg...

Erik Juhlin skrev:

Har faktiskt själv också funderat på vad för routrar man ska använda om man vill köra med 100MBit.
Kör själv nu bara med mjukvarubrandvägg...

Jag köper en DGL-4300 i morgon så jag kan återkomma med recension, Roggers testsiffror ser lovande ut.

Man vill ju liksom använda hela sin bandbredd när man nu har 100Mbps, särskilt nu när hovrätten underkände åtalet mot Hip Hip Hora-mannen :e.

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Vill du testa hur den ser ut att arbeta med kan du kolla på: http://support.dlink.com/emulators/dgl4300/

greyhound skrev:

Vill du testa hur den ser ut att arbeta med kan du kolla på: http://support.dlink.com/emulators/dgl4300/

Vad är för lösenord då? Har testat inget lösen alls, "admin", "1234" och lite andra som skulle kunna vara standardlösenord, men utan framgång...

muskot skrev:

Vad är för lösenord då? Har testat inget lösen alls, "admin", "1234" och lite andra som skulle kunna vara standardlösenord, men utan framgång...

Verkar inte funka i Firefox vilket ju inte ger ett så bra förstaintryck, testa i IE istället och ange vad som helst som lösenord. Det funkade för mig.

Hm, det låter ju helt orimligt dåligt. Fungerade varken i Firefox, Safari eller Opera. IE har jag inte tillgång till.

Förhoppningsvis är det bara demo-grejen som har detta problem.

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Testa: http://support.dlink.com/emulators/dgl4300/Basic_Wizard.html
Dit kommer man när man loggar in i IE utan lösenord :)

Nu har jag köpt och installerat D-linken och testat den en smula.

Än så länge så är jag helnöjd, jag har kört TPTEST via routern och kommit upp i 70 Mbps som max och det är samma värden som jag får när jag kör direkt utan att gå via routern, min gamla OfficeConnect var 3 ggr långsammare.

Adminläget är betydligt snyggare än vad jag är van vid när det gäller DLink, det är fräscht, lättarbetat och det finns mängder med inställningar.

Inloggningen funkar för övrigt i Firefox, det var nog bara demo-varianten som var uppfuckad.

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

Är intresserad av ett andra omdömme nu när det har gått ett tag. :)

Medlem sedan juli 200135 inlägg

JAg vill också veta om den fortfarande är bra! :P

Wertok skrev:

JAg vill också veta om den fortfarande är bra! :P

Ja, jag tycker fortfarande att den är bra! Genomströmningen är hög (jag har maxat ungefär 85 MB/s WAN/LAN och då är det nog mitt nät som sätter stopp, inte DLinken), admingränssnittet är snyggt och har många funktioner och WLAN:et verkar ha rätt bra räckvidd.

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

muskot skrev:

Det är inget ; )

Sjodahl skrev:

Det är inget ; )

Läs hela tråden, vettja. ;)

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

hehe

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)