webForumDet fria alternativet

Routerbekymmer

Nätverk

5 svar · 468 visningar · startad av Unkdor

Medlem sedan okt. 2002142 inlägg
Frågan#1

Har en längre tid haft bekymmer med min uppkoppling. Den har aldrig lagt av när jag varit uppkopplad, därmot har jag ibland haft bekymmer med att koppla upp. Glocalnet fick för sig att det var deras fel, så de skickade ett nytt modem, gratis!!

Bekymren fortsatte och igår säger en kille på D-link att jag har något glapp i min 604:a. Detta verkar troligt och under gårdagskvällen kör jag utan router och allt funkade. Idag på eftermiddagen ger jag mig iväg och köper en ny router. Kopplar in och inget händer. Sitter med en kille från D-link i telefon i en halvtimme och försöker allt. Han hävdar att han har signal från mig, och jag har ju faktiskt fått ett IP-nummer. Till slut ber han mig att försöka från andra datorn och till min förvåning så funkar det. Men inte från "min" dator???

Jag slår ifrån brandvägg, byter sladdar och ingång i routern men inget hjälper. Fortfarande funkar det från grabbens dator. Kopplar bort routern, kopplar upp med bara modem och loggar in på webforum och ställer alltså frågan: Kan någon på detta forum säga vad som är galet???

Jag tror inte att jag glömt bifoga nån viktig info i storyn. Om någon vill försöka hjälpa mig så blir jag mycket tacksam. Jag vet inte hur duktiga killarna på D-links support är, men det är i alla fall fantastiskt trevliga. Men det räcker ju inte...

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Vad händer på din dator då, får du en ipadress från routern? Kan du pinga routern? Kan du pinga den andra datorn, vad ser annorlunda ut på den som det fungerar på?

Jag får ett IP-nummer, så långt är allt väl. Testade att dra ur sladden för den datorn som funkar, för att min dator skulle bli ensam i routern, (vad jag ville uppnå med detta vet jag inte, lite desperat kanske...) men detta förändrade ingenting. Jag ska försöka se vad skillnaderna är i de båda datorerna. Tips på inställningar som bör kollas upp?

Märk väl att jag kan toksurfa utan bekymmer så länge som jag kopplar förbi routern. :q :q :q :q

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Har du uppgraderat (Firmware) din D-Link?

Ja, det är senaste firmware-versionen i routern.

Kul att några engagerar sig. :)

Tror att det är någon inställning i min dator. Grabbens dator funkar ju med router.

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Inte nån inställning i Windows brandvägg eller någon annan brandvägg då?

Förresten, har en D-Link 804 själv och ska uppgradera den, men hittar inte var man gör det. Har logat in på huvudsidan för min router och under System Management/Unit Status står det bara vilken firmware version jag har.
... Har du något tips?

Har tagit hem en firmware uppgradering och startar den, men den hittar inte nån router!

Sorry, för att det blev en annan fråga i denna tråd...

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)