webForumDet fria alternativet

Server not found

Nätverk

6 svar · 445 visningar · startad av UnConed

Medlem sedan jan. 2002307 inlägg
Frågan#1

När jag försöker ansluta till en hemsida, ftp, msn, icq, etc. så kommer jag Aldrig in direkt. Om jag däremot trycket på "uppdatera" eller skriver in adressen/startar programet/etc. en gång till, så kommer jag in direkt.

Exempel: När jag skriver https://www.webforum.nu i webbläsaren, så kommer följande meddelande upp:
Server not found

Firefox can't find the server at https://www.webforum.nu.

Det blev såhär för ett par dagar sen. Jag sitter bakom en firewall, men tycker att det vore konstigt att den borde börja jäklas med mig bara sådär; jag har inte installerat något nytt eller liknande. Utan det var bara så en dag när jag startade datorn. Det är ganska irriterande. Vad kan jag göra för att åtgärda problemet?

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

Antagligen beror det på din brandvägg, så du kan ju börja med att isolera problemet genom att testa utan din brandvägg snabbt.

Sen när du kommit fram till att det kanske är brandväggen, så kan väl loggning vara bra att aktivera och se om ditt första försöka fastnar i någon logg, och försöka luska ut varför det blir spärrat första gången.

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Känns dom DNSproblem, har du samma problem om du skriver in en ipadress?

Nej, då fungerar det bra.

Alltså måste det vara ett DNSproblem. Testa att använda en annan DNS än den du gör just nu och se om det blir nån skillnad.

Och hur gör jag det?

Har du möjlighet, så testa utan brandväggen, så rent som möjligt om man säger så med din dator i bredbandsuttaget, eller modemet eller vad nu har. Kvarstår problemen är det eventuellt problem med din ISPs DNS.
Om det är så, så kan du testa att ange nån annan DNS, har ingen bra i huvet, tror att telias är 195.67.199.24, 25, 26 o 27 eller nåt sånt, men sånt kan ju ha ändrats förstås.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)