webForumDet fria alternativet

Når inte mina domäner "internt"

Nätverk

5 svar · 418 visningar · startad av Biohaz66

Medlem sedan mars 200248 inlägg
Frågan#1

Jag har en Windows 2k3 server som hostar ett antal olika websajter med olika domäner. I servern har jag 2 nätverkskort så att den agerar router till de övrika maskinerna i nätverket. Allt funkar perfekt utom att jag från de interna burkarna inte når mina webbsajter (vilka körs med host headers). Sitter jag på en extern så funkar allt bra men inte internt...

Vad kan man göra åt detta???

Medlem sedan jan. 200672 inlägg

Du får ansluta till serverns interna ip ? Alltså till det nätverkskort som du kopplat mot det interna nätverket.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Ställ in korrekt i serverns DNS så fungerar det.
Finns några trådar sedan förut som du kan söka upp och få mer hjälp av.

Glömde att nämna att jag använder no-ip+ för mina domäner. Innan jag satte in ett extra nätverkskort så funkade allt bra men inte efter.

Så, behöver jag installera DNS-tjänsten på servern för att detta skall lira? Har gjort en snabbinstallation tidigare men fick det aldrig att fungera.....?? Känns som lite overkill att köra DNS-server men det kanske är enda lösningen...

Och, jag har kollat runt och sökt på forumet men inte hittat nått som direkt hjälper mig.....tyvärr... (men jag kan vara dålig på att leta kanske...)

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Biohaz66 skrev:

Så, behöver jag installera DNS-tjänsten på servern för att detta skall lira?

Nej, du måste inte men det är rätt sätt att göra det på. Det finns flera andra lösningar som säkert är lättare, t ex att ändra i host-filen i alla datorer som skall komma åt siterna men det är inte rätt sätt att göra det på.

Ok....det är bara att bita i det sura och börja plugga in det lite....Men, inget fel med det..! Och, man kanske kan få några tips härifrån om det kniper...

Tack för svaren iaf!!

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)