Har två datorer som båda är uppkopplade mot Internet trådlöst genom en router (Netgear WPN824). I den ena datorn (1) stitter ett nätverkskort av typen Netgear WG311TIS 108MBPS och i den andra sitter ett Broadcom inbyggd närverkskort för W-lan.
Nu vill jag koppla ihop dessa via trådlöst nätverk framför allt för att dator 2 ska kunna använda skrivarna som är anslutna till dator 1.
Har kört alla guider, delat ut mappar m.m. men får det inte att fungera.
Dator 1 kommer åt allt den ska i dator 2 men dator 2 kan inte komma åt dator 1.
Båda datorerna finns med under "Mina näverksplatser -> Visa datorer i arbetsgruppen" men där jag klickar på dator 1s ikon får jag upp ett felmeddelande:
"\\Dator 1 är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp.
Inloggningsfel: Användaren har inte beviljats begärd inloggningstyp på den här datorn."
Har gått igenom en massa olkia forum på nätet och kört Felsökaren för nätverk men inte hittat vad felet är.
Har avaktiverat Norton på båda datorerna och även stängt av Windowsbrandväggen.
Kan det vara så att det ena wlan-kortet inte stödjer 108MBPS? Routern kan antagligen konfigureras för att köra på en viss hastighet eller att den stödjer alla hastigheter.
Ja, Wlan-kortet i dator 2 klarar bara 54 mbps. Men har det någon betydelse? Routern ska klara av olika hastigheter utan att det påverkar andra uppkopplingar. Det är Netgeras "stora" modell med 7 antenner mitt på.
Testade att pinga från command och det gick bra från den ena till den andra och tvärt om.
Men när jag skriver in IP-numret i "Kör" så får jag samma resultat som förut. Jag kommer in i dator 2 från dator 1 men inte i dator 1 från dator 2.
Gick in och kollade på "Lägg till skrivare". Nu hittar jag alla skrivarna på dator 1 även i dator 2 men det går inte att lägga till dem. Man behöver skriva in ett lösenord. Användarnamnet är "Gäst" och det går inte att ändra. Lösenord har jag inget. Det går inte heller att lägga till ett lösenord på Gästkontot.
Har nu försökt halva natten. Jag har ominstallerat nätverkskortet i dator 1 och testat allt möjligt men inte lyckats. Jag har nu till slut accepterat att det inte går. Skulle någon annan få samma problem och lyckas lösa detta kan ni väl skriva hur ni lyckades.
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849