webForumDet fria alternativet

Vad använda för Cat6-kabel, UTP/FTP?

Nätverk

13 svar · 6 946 visningar · startad av sgtpepper

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg
Frågan#1

Jag håller på och lägger golv i lägenheten och ska sätta dit nya golvsocklar så jag tänkte passa på att dra nätverk i en kabelkanal som jag fräser ut i socklarna.

För att förbereda för framtiden så vill jag dra cat6-kabel för att kunna köra gigabit-ethernet så jag har börjat kika efter lämplig installationskabel. Tyvärr hittar jag ingen skärmad FTP-kabel i cat6 någonstans, t.ex så säljer både Webhallen och Kjell & Co enbart cat6 UTP-kabel.

Min fråga är om jag absolut bör köra skärmad kabel och i så fall var jag hittar sån, eller om det funkar lika bra med UTP?

Jag funderar på att dra två kablar + en kabel för larm i samma kanal, kan det ge störningar/interferens?

Tillägg: All el i lägenheten är jordad.

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

varför vill du ha cat6? Ska du köra i mer än en gig?

Medlem sedan maj 2004325 inlägg

niklasw skrev:

varför vill du ha cat6? Ska du köra i mer än en gig?

"För att förbereda för framtiden så vill jag dra cat6-kabel"

Vem vet snart kanske man behöver bättre. än en gig.

Medlem sedan maj 2004325 inlägg

Inwarehouse har.
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e601911&ReferId=3

Men personligen tycker jag inte det och när jag frågade sist i min kvartersdatorbutik (styggapojken.com) så menade han att om du inte ska ha kabeln bredvid en starkströmskabel så är det skitsamma.

terLag skrev:

Men personligen tycker jag inte det och när jag frågade sist i min kvartersdatorbutik (styggapojken.com) så menade han att om du inte ska ha kabeln bredvid en starkströmskabel så är det skitsamma.

Så har jag också förstått det efter lite mer undersökning, skärmad kabel behöver man oftast bara i typ industrilokaler och andra ställen där det finns starka störkällor, inte i vanliga hem, så det får bli oskärmad cat6. Tack för svaret!

niklasw: Se terLags svar. Cat5e är visserligen specad för gigabitethernet också, men eftersom prisskillnaden är obefintlig så känns det onödigt att inte ta cat6.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Du har inte möjlighet att lägga slang eller rör bakom listen? Vem fasen vet, om ett år kanske du vill ha fiber istället, eller någon annan sorts kabel... Fast å andra sidan kan man ju ta bort listen och lägga nytt när det är dags också, om det är lättare än att böka med slang.

cat5e är ju mycket smidigare att jobba med, cat6 kan du inte böja lika mycket som cat5e, till exempel.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

klarar verkligen cat6 90graders böjar utan att ta ut svängaran allt för mycket?

Angående böjbarheten så vet jag inte, jag får helt enkelt testa :)

En annan fråga: Visst kan man väl köra telefoni över cat6-kablar va? Finns det några bra adaptrar från rj11 -> rj45 som man kan använda eller rent av telefoner som kommer färdigbestyckade med rj45-kontakter? Vore trevligt att kunna patcha ut telefoni på några av kablarna.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

ja det finns spliter.. har kört dubbla isdn linor(E1:or) över en rj45:a :)

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Böjbarheten är inte fysiskt begränsad, visserligen till en viss del men även om det går att böja kabeln rätt ordentligt så kan hastigheten i kabeln minska. Då har du inte mer fart än i en cat5-kabel lik förbaskat.
Visst kan man köra telefoni i cat6-kabel, det går t.o.m. att stoppa i en rj11-kontakt i ett rj45-uttag om du vill. Se bara till att den kommer in i mitten. Annars finns säkert övergångar, fast jag har inte sett någon själv.

/edit
stoffe-2k hann visst före!

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Här på jobbet kopplar vi in telefonerna rakt in i nätverksuttagen. Och sen i serverrummet så kopplas telefonlinjer in.

Man använder ju bara två av de åtta pinnarna, men det spelar ju ingen roll. Finns ju splitters om man vill utnyttja alla.

ja men då använder ni väl inte samma kablage för data och telefoni?
Det snyggaste är ju såklart att använda ip som bärare även för telefonin,men det är inte så vanligt på hemmafronten än

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

niklasw skrev:

ja men då använder ni väl inte samma kablage för data och telefoni?

Nej, det gör vi inte. Men däremot likadana för båda.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)