webForumDet fria alternativet

Problem med router (Linksys WRK54G)

Nätverk

5 svar · 861 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Jag har i dagarna köpt en ny Router, dock har jag lite problem med den!
Den har lite problem att hålla kontakten via W-Lan med min dator, den droppar anslutningen ibland och reconnectar, sedan droppar den igen osv osv, tills jag manuellt kopplar ifrån och sedan ansluter igen manuellt!

jag provade att byta från W-Lan kanal 11 till kanal 6, då jag vet att kanal 6 har fungerat alldeles utmärkt i ett år med min förra router! Men det hjälpte tydligen inte, då mina problem består.

Signalstyrkan är maximal hela tiden!

Jag sökte lite på problemet på Google och fann ett ganska intressant svar!

I just turned off the windows auto wireless config and stopped the wireless zero config service and loaded up the wlan monitor from linksys and it is running great and has not cut out one time.

Dock förstår jag inte hur personen i fråga gick till väga, någon som vet vad han/hon pratar om? Eller vet något annat som kan vara grund till mitt problem?

Router: Linksys WRK54G
W-lan kort: D-Link DWL520 Airplus G (något sådant iaf)

10-4 over and out

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Tjänsten wireless zero configuration försöker konfigurera din anslutning. Troligen följer det med ett program från linksys som gör ungefär samma sak, och de kan hamna i konflikt med varandra. De flesta vettiga configprogram för trådlösa nätverk stänger av WZC om detta behövs. Börja med att leta efter en ny drivrutin, den du har kanske inte är helt kompatibel med XP SP 2.
Om det inte hjälper pröva att gå in i kontrollpanelen/nätverksanslutningar/högerklicka på din anslutning och välja egenskaper/konfigurera/avancerat. Leta sedan efter en egenskap som innehåller något som WZC eller Zero Configuration och avaktivera den.
Om du inte hittar något sådant, så säg till så berättar jag hur man stoppar själva tjänsten.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

nitro2k01 skrev:

Tjänsten wireless zero configuration försöker konfigurera din anslutning. Troligen följer det med ett program från linksys som gör ungefär samma sak, och de kan hamna i konflikt med varandra. De flesta vettiga configprogram för trådlösa nätverk stänger av WZC om detta behövs. Börja med att leta efter en ny drivrutin, den du har kanske inte är helt kompatibel med XP SP 2.
Om det inte hjälper pröva att gå in i kontrollpanelen/nätverksanslutningar/högerklicka på din anslutning och välja egenskaper/konfigurera/avancerat. Leta sedan efter en egenskap som innehåller något som WZC eller Zero Configuration och avaktivera den.
Om du inte hittar något sådant, så säg till så berättar jag hur man stoppar själva tjänsten.

Ja, det medföjer en linksys skiva, som jag dock inte rört....
Hittade ingenting om WZC eller liknande... =/

Medlem sedan aug. 20061 inlägg

Jag har samma problem, dock har jag en Philips SNB6500. Jag hittar inte heller WZC eller Zero Configuration, kan du skriva här eller PM/maila mig hur man skulle gå vidare?

MVH: Björn

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Tror att det är era wlan-kort som ni har i datorn som använder en egen mjukvara. D-Link DWL520 Airplus G använder säkert en egen programvara för att kommunicera med ditt wlan-kort/antenn.

På min bärbara så har jag ett inbyggt/integrerat wlan-kort/antenn från Broadcom som använder en egen mjukvara istället för windows auto wireless config.

Medlem sedan jan. 2005110 inlägg

Fick nyligen samma problem med min bärbara (Acer TravelMate 2413 med BroadCom WLAN). Höll på att bli galen - till slut valde jag (som tidigare inlägg redan föreslagit) att låta BroadCom's egna konfigurationsprogram sköta inställningarna istället för XP. Voilá! Fungerar klockrent (ta i trä).

Det du ska göra är alltså att gå till tillverkarens hemsida (tillverkaren av ditt nätverkskort alltså, inte routern!) och hitta deras konfigurationsprogram. Borde ligga bland drivrutiner/utilities eller liknande. Lycka till!

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)