webForumDet fria alternativet

Extreme Switchning

Nätverk

6 svar · 425 visningar · startad av Gilmour

Medlem sedan juni 200610 inlägg
Frågan#1

Finns det nån som vet nån bra sida eller något bra sätt att få mer information om hur Extreme-switcharna egentligen fungerar? Det jag i synnerhet är intresserad av är hur routingen fungerar i en extremeswitch och hur routingen fungerar kontra switchningen. Det jag funderar över är lite svårt att beskriva bara i ett kort textmeddelande men om det finns någon extreme-expert i faggorna kan jag göra ett försök.

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

routingen i en switch? Layer3switch då eller?

Precis, någon form av det i alla fall, fast jag tror inte att jag har full funktionalitet på alla routingprotokoll som går att köra. Har dock inte fullständig koll men bl.a rör det sig om Extreme Apline 3802.

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Måste ju finnas produktblad o support på extremenetworks hemsida då väl

niklasw skrev:

Måste ju finnas produktblad o support på extremenetworks hemsida då väl

Dom är extrem(e)t (observera vitsen) sparsamma och det verka nästan inte finnas några tips på hur man implementerar olika protokoll och funktioner i nätet. Deras filosofi tycks vara att man skall gå deras kurser och utbildningar, eller?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Gilmour skrev:

Deras filosofi tycks vara att man skall gå deras kurser och utbildningar, eller?

jo... :OO så är det, men det gäller tyvärr alla F5, Cisco osv.

.

stoffe-2k skrev:

jo... :OO så är det, men det gäller tyvärr alla F5, Cisco osv.

.

Nog för att Cisco tar bra betalt för sina kurser och tjänar enomra pengar på det, men man lägger också ut enorm mycket på nätet och man kan faktiskt läsa sig till nästan allt på egen hand. Detta verkar dock inte gälla Extreme som inte just lägger ut någon information eller konfigurationsexempel. Men tillbaka till ämnet, finns det några bra böcker att köpa då? Någonstas på nätet måste det väl ändå finnas någon information??

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)