webForumDet fria alternativet

Dela internet (trådlöst)

Nätverk

1 svar · 389 visningar · startad av Sjodahl

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg
Frågan#1

Hej!

Skulle vilja ha hjälp av valet av produkter för att kunna dela internet mellan min lägenhet och en lokal som ligger mindre än 100meter ifrån min lägenhet. (Lite betong mellan bara) :)

Vill helst inte ha en utomhus antenn.

Min första tanke är att det skall vara en riktad antenn, men måste det vara helt fri sikt till mottagaren då?

Medlem sedan okt. 200427 inlägg

Det beror ju helt på hur driftsäker du vill att länken ska vara, men jag tycker inte du ska lägga energi på ett sådant projekt om du inte har fri sikt.

Det är klart att du kan sätta upp högeffektiva rundstrålande antenner och hoppas att signalen studsar rätt och kommer fram.

Sen kommer ju signalstyrkan att påverkas av väder. Signalen dämpas av regn, dimma, snöfall, m.m.

Om vi bara pratar om 100 meter och fri sikt så behöver du inte några antenner med skrämande hög förstärkning.

Ett mycket enkelt förslag är att du skaffar 2st USB W-lan interface.
Dessa kan du bygga in i en typ "matlåda" av plast så de blir lite mera vädertåliga för att sitta ute (dock kan kondens i lådan bli ett problem).

Nu kommer vi till en lite mer spänande och laborativ del =)
i fall du vill rikta signalerna lite kan du prova med en mer skålformad matlåda som kläs invändigt med aluminiumfolie, bäst hade varit om skålen haft en parabolform och fokalpunken var känd, men det kan ju vara kul att labba lite oxå =)

Jag hävdar inte att någon av dessa lösningar är bra eller fungerar men som sagt det kan vara kul att labba lite.
Jag måste dock lägga in en liten notering om USB-wlan interfacen. Dom har inte samma sändningseffekt och mottagningskännslighet som andra interface, detta då de har mycket lite utrymme till en bra antenn och ej heller har obegränsat med energi på USB-bussen.

247 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)