Jag får inget IP-nummer mot internet med routern. Flyttar jag närverkskabeln från routern till datorn kan jag surfa omgående. Och det fungerade inte med att knappa in IP, Gateway osv för hand.
Någon som har en idé eller tre?
Ja routern vill inte routra helt enkelt, får den inte att lira med modemet. Står bara 0.0.0.0 i fältet/-en för IP, gateway osv (dessa ska tilldelas automatiskt vid anslutning, jag försökte att göra fel genom att knappa in dessa för hand i routerns konfig-verktyg men nått gillade inte mitt tilltag)
Om jag drar nätverkskabeln från modemet till routern inget externt IP-nummer, om jag drar samma kabel direkt till den inbyggda nätverksporten på moderkortet får jag externt IP-nr.
Jag kan accessa routern via det trådlösa nätverkskortet för att göra inställningar osv och surfa via en grannes trådlösa nätverk som står vidöppet.
Ipconfig -realese innan jag flyttade kabeln till routern fungerade inte heller :(
menar du att routen inte får nån extern ipadress eller?
"Drar jag nätverkskabeln från modemet till routern inget externt IPnr"
Du kommer ju aldrig att få ett externt ip tilldelat till din dator från routern
Routern får nu ett externt IP och jag sitter och surfar via routern. Problemet modemet låste sig mot datorns nätverkskort, jag ringde supporten och det första de säger är det enda som behövdes göras.
Dra ur strömmen ur modemet koppla in allt till modemet först efter att alla lampor tänts ordenligt på modemet. Strömbtyraren på modemet sätter det bara i nått slags viloläge men behåller IP-numret som ska till en viss MAC-adress.
Om man däremot bryter strömmen kan man byta enhet med annan MAC-adress!!
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e