Alltså, först vill jag ställa mig frågan varför det ska vara så invecklat att skapa ett nätverk mellan två datorer!? :(
Hursomhelst, jag har två datorer där följande gäller:
- har exat samma nätverkskort D-Link 108 mpbs
- inloggade som administratör med samma användarnamn
- avaktiverad windowsbrandvägg
- samma 4 punkter installerad under fjärranslutningsalternativen
- arbetar mot samma nätverksgrupp (workgroup)
- båda har Windows XP Pro SP2 installerat
Men nu till mitt problem, dator 1, kan ansluta till gruppen och se båda datorerna men inte ansluta till dator två, trots att det finns en utdelad hårddisk, men även om den ser dator 2, kan den inte pinga den via kommandotolken.
Dator 2, kan överhuvudtaget inte ansluta till gruppen, men får upp det den själv delat ut, alltså det man först ser när man trycker på "Mina nätverksplatser", däremot så kan den pinga dator 1 via kommandotolken...
Hur ska jag göra? Har provat ändra inställningarna i "datorhantering" under administrationsverktyg, men ingenting verkar fungera. Har även lusläst så många trådar jag kunnat, också det utan reslutat?
Fattar ingenting, men är tacksam för all hjälp! :)
Allting står på automatik, tilldelning av ip automatiskt osv. .... båda datorerna går det att surfa på nätet, samt att (vilket jag glömde nämna) nätet går genom en router, också den av märket D-link.
Det vet jag faktiskt ingenting om, har försökt "läsa" genom de alternativ som finns i routerns online webbsnitt, har du tips på vart jag ska bocka av, eller bocka för, för att det ska fungera?