Hej!
Jag har en win2k3 maskin med två nätverkskort...
det ena "3com", (namnen spelar ingen roll, bara lättare att benämna), är direktanslutet mot internet (dator -> Switch -> Kabelmodem). Detta kort får en publik IP adress.. Det andra kortet (intel) sitter mot en router (dator -> router -> Switch -> Kabelmodem) och det får som förstått, ett internt ip.
Anledningen till detta är att jag via 3com skall kunna ha åtkomst till nätet, och via intel endast internt (när det gäller just denna dator).
Meningen är att jag via det interna nätet skall kunna dela ut min skrivare till de datorer som inte får en publik IP.
jag har 4 publika adresser, en upptas av denna dator, och två andra tar upp varsina ip adresser. Den 4:e tas av routern som routar internt till övriga datorer som skall komma ut mot nätet.
Kopplar jag intel kortet mot routern, så får datorn tuppjuck efter ett tag och vet inte vart den skall skicka trafiken, den hoppar upp och ner på nätet mellan de olika interfacen.
Jag vill veta hur jag skall kunna ställa in, så att all trafik som INTE skall till 192.168.x.x ENDAST går över 3com kortet, och trafik som BARA skall till 192.168.x.x ENDAST går över intel kortet.
Detta borde väl vara möjligt, men hur?
Hoppas någon förstår mitt problem och kan hjälpa.
(och nej, jag vill inte flytta in alla datorer bakom routern. Jag vill att min workstation, skrivar datorn (som även har en mängd andra uppgifter) ocg FreeBSD maskinen skall ha publika ip adresser.)
Den bifogade filen visar ungefär hur nätverket är draget, bortsett från laptoparna som INTE är trådbundna, utan kör W-lan