webForumDet fria alternativet

Hur många kb/sek bör jag kunna ladda ner med Telia 24 Mbit?

Nätverk

29 svar · 2 456 visningar · startad av xtreme · sida 2 av 2

Frågan, av xtreme

Skaffade Telias snabbaste ADSL-uppkoppling. Vilken hastighet bör jag ligga på när jag laddar ner från en snabb server, eller den högsta praktiska hastigheten?

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

ingen kan garantera er bandbredd på Internet. möjligen kan telia garantera er 24mbit inom deras egna nät, men utanför det så kan telia/valfri ISP inte göra ett dyft för att förse er med erar "24mbit" ...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

stoffe-2k skrev:

ingen kan garantera er bandbredd på Internet. möjligen kan telia garantera er 24mbit inom deras egna nät, men utanför det så kan telia/valfri ISP inte göra ett dyft för att förse er med erar "24mbit" ...

Ingen har väl påstått något annat?

nja... allt detta tjat om att man tror sig kunna ha xx mbit overallt helatiden borjar jag bli lite less pa.

Vad är det du försöker säga, att man ska vara nöjd med ett TP-test-resultat på 5 Mbit?

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Har själv 24mbits tjänsten och brukar komma upp i ca 11-12mbit som högst med TP-testet. Jag är väl varken nöjd eller missnöjd med det men många andra har tagit upp det här innan. Sök i nyhetsarkivet hos IDG t.ex så lär du hitta lite av varje att läsa.

muskot skrev:

Vad är det du försöker säga, att man ska vara nöjd med ett TP-test-resultat på 5 Mbit?

ja utanför operatörens egna nät. hur f-n tror folk att de kan garantera bandbredd mot servrar som inte är deras egna.. :q

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg

själv bor jag på landet, verkligen landet, mitt emellan V-ås och E-tuna. Har ca 1300 m till stationen (uppmätt kabelvägen m. instrument). Ligger aldrig under 12 mbit/sec i TP-Test. Oftast ligger jag mellan 17 - 18 mbit/sec.

Har inte haft ett enda avbrott sedan starten i mitten av november. Däremot "orkar inte WLAN/LAN-routern med alla gånger utan chokar sig.

Tycker också att detta är tröttsamt att höra om än den ena som är missnöjd. Alla "tror" att de ska ha fullt ös hela tiden. Vet de som sitter med 100mbit och har likvärdig download som jag, med TP-test ....

BTW. Det skiljer sig inte mycket i månadskostnad på abb med 2 - 24 mbit .... handlar om ett par tior i varje steg, om jag inte missminner mig totalt :D

cya,
/PatrikB

Självklart är det omöjligt att kunna tanka i 24 Mbit från en server som sitter på en överbelastad 1 Mbit-lina och visst kan Telia inte garantera någonting utanför sitt nät, men får man vid upprepade tillfällen bara omkring 5 Mbit/s med TP-test kan man vara tämligen säker på att man inte kommer att få mer inom Telias nät heller.

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

TPtest är ju inte det bästa sättet att testa sin bandbredd, testa att tanka ner nåt från nån stor server med bra kapacitet istället, typ från sunet eller så, det är ju ändå det man använder sin uppkoppling till, inte att köra tptest...

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

stoffe-2k skrev:

ja utanför operatörens egna nät. hur f-n tror folk att de kan garantera bandbredd mot servrar som inte är deras egna.. :q

Hur f-n kan du tro att "folk" gör skillnad på bredbandleverantörens servrar och resten av nätet? För folk i allmänhet är bredband en sladd du sätter in i datorn och sedan är du uppkopplad. Det är ingen som har förklarat läget för dem, än mindre leverantören.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)