webForumDet fria alternativet

Skillnad på bredband genom telefon och bredbandsuttag?

Nätverk

10 svar · 1 173 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Var och tittade på en lägenhet idag och där var inget uttag för bredband. Vad är skillnaden på bredband genom telefon och bredbandsuttag? Telefon är väl det som kallas ADSL och det andra "riktigt bredband" men båda går väl att få snabba hastigheter samt använda IP-telefoni? Det ena billigare än det andra?

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Adsl är generellt dyrare än om fastigheten är ansluten till ett stadsnät. Bredbandsbolaget är rätt dyra även på sin LANtjänst eller vad dom kallar det. IPtelefoni via ADSL blir lite knepigt, eftersom du måste ha ett telefonabonnemang för att kunna köra ADSL. En annan skillnad är att ADSL är asymmetriskt, dvs du har en hastighet ner, och en annan upp. ADSL ger också lägre hastighet än om du har "riktigt" bredband. Hastigheten på ADSL och ADSL2+ är beroende av linjekvalitet på telefontrådarna till lägenheten, och avståndet till telefonstationen. Man brukar sälja in ADSL2+ som "24 Mbit", men det är det teoretiska maxhastigheten, och så hög bandbredd får du bara om du bor max 300 meter från telestationen. På en bredbandsuppkoppling är det ofta 10 mbit som teoretiskt max, i bägge riktningar, på ADSL har du oftast ca 1 mbit uppströms, och snabbare nedströms. Snurrade jag till det nu? :-p

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg

Min erfarenhet är att ADSL strular med sin tilldelning av ipnummer och tidigare strulade även inloggningen som nu är borta. Idag har jag fast ip via bredbandsuttag och aldrig något problem. Den dag jag byter lägenhet ska jag INTE ha ADSL iaf... ADSL fungerar säkert bra för andra men inte för mig… :)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jag har ADSL och tycker det fungerar alldeles finfint, har inte så stora krav på hastighet, skulle kunna klara mig med 2 mbit, men tillgänglighet har jag lite krav på och det fungerar bra det med, har bara krånglat en gång på två år. IP-telefoni har jag faktiskt inte provat, men det finns ett uttag för det på modemet. Jag har förresten BBB 8/1 utan fast IP.

Vad har du för krav på hastighet?

Brukar vara skaplig prisskillnad på sånt här, jag betalar 400 kr/mån och tycker det är löjligt dyrt, men vad gör man, jag kan inte välja :( ...du får kolla upp om du kan det!? Kan du få "riktigt" bredband så tror jag inte det finns nån anledning att välja nåt annat...

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag kör Bredbandsbolagets ADSL. Bor 640 meter från telestationen och har som mest 21 Mbit/s ner. Jag kör även IP-telefoni från BBB, samt deras tv-tjänst. Allt över samma ADSL. Fungerar kanon, till och med utan fast IP :)

Ja fast ip eller ej har ju ingen inverkan på tjänsten direkt. IPtelefoni över ADSL blir ju lite skumt eftersom du måste ha en telefonabbonemang för att kunna ha ADSL. Tanken med ip-telefoni för privatkunder är ju ofta att spara pengar...eller?

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Anledningen till att ha IP-telefoni tillsammans med ADSL är väl att det (beroende på vart man ringer) blir billigare minuttaxa. Dock måste man ju, som sagt, av någon outgrundlig anledning ha ett fast telefonabonnemang under sitt ADSL-abonnemang, som det fortfarande blir fasta avgifter på. (Fast fortfarande är det nog rätt få som har någon nytta av IP-telefoni på ADSL.)

Eftersom 99:- i månaden är mindre än 125:- så ter det sig ganska naturligt att det alternativet blir billigare.

Eftersom du måste ha ett telefonabonnemang idag för att kunna ha ADSL, så måste du ha denna månadsavgift kvar än sålänge iaf. Frågan är bara vem du vill betala till. Hos BBB "ingår" IP-telefonin när flyttar över abonnemanget till dem.

Hmm, men vad betalar man för B2s adsl då? Alltså tar dom över det fasta telefoniabonnemanget också? Verkar skumt... Anledningen till att man måste ha ett fast telefoniabonnemang för ADSL är ju att någon måste ansvara för att drifta kopparnätet ut till abonnenten.

Tar du bredband + telefoni kostar det 329:- + 99:- i månaden för deras tjänst 24+. De tar över ditt abonnemang från Telia. De betalar väl i sin tur en summa till Telia för koppartråden, vilket också är orsaken till att den kostnaden inte kan tas bort helt.

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

Rekomenderar start VDSL (genom telejacket), finns att få hos BBB. Ända kravet är att du har max 1200 meter till telefonstationen (jag hade 1178).

tjänsten skall vara 12/9 och jag kommer upp i 11/8 så kan inte vara mer än helnöjd. Grym ping med (om man är spel intresserad) om man jämför med ADSL. Klart att rekomendera. Skönt med lite mer upload med.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)