webForumDet fria alternativet

Problem med nätverket, misstänker routern

Nätverk

12 svar · 920 visningar · startad av magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg
Frågan#1

Min internetuppkoppling är tämligen osäker. Då och då, med ojämna mellanrum faller internetuppkopplingen och på datorn får jag meddelande om att nätverkskabeln inte är ansluten. Samma problem med Xbox360:n som är kopplad till routern också.

Jag började få dessa problem i december. Nu är jag jädrigt trött på det. Uppkopplingen faller, sedan är den tillbaka nägra sekunder senare.

Routern är en D-link 624+
(Internetuppkopplingen är comhem i vänersborg, om någon hört nåt om problem för dem de senaste månaderna.)

Nån som har en lösning, eller är det bara att köpa nytt?

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

Jag har haft samma problem med min router. Men det ordnade sig när jag uppdaterade drivrutinen i routern.

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

D-link är ju inte speciellt kända för att ha bra grejer. Överhettning är klassiska problem.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Min D-link fungade inte alls med Comhem. Killen i den lokala data-affären påstod att D-link inte funkar särskilt bra med Comhem öht. Det var nåt om att brandväggen i D-link inte kunde hantera något med ping-förfrågan eller liknande. Som du förstår så kan jag inte särskilt mycket om routrar... :r Men allt har funkat klockrent sedan jag bytte till Netgear.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Min flickväns familj kör Comhem och D-link och jag kan verifiera att kombinationen inte är den bästa. De har ofta problem med deras nätverk. Byt ut din D-link till något vettigt, typ Linksys.

Medlem sedan apr. 20003 424 inlägg

Jag kör comhem med D-link utan problem.

Jag har visserligen ett problem och det är att jag måste ha en nätverksladd in kopplad på port2 som inte får gå till något utan den ska bara var inpluggad där annars fungerar inte nätverket :s

Det konstiga är att det fungerade utmärkt tills för några månader sedan.
Kan ha varit i samband med att jag skaffade Xbox360... kan den störa på nåt sätt?

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Vad är det som ska vara dåligt med Dlink-comhem-kombinationen?

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Har du de senaste drivrutinerna och firmware? Ring supporten om det inte blir bättre efter uppdateringen. Deras tekniker är både trevliga och hjälpsamma.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

magnusfeldth skrev:

Det konstiga är att det fungerade utmärkt tills för några månader sedan.

Massa damm som har samlats och försämrar kylningen? Överhettning är som sagt inte alls speciellt ovanligt på d-links prylar.

Har installerat om routern nu, hoppas på det bästa. Uppkopplingen var nere i en 20 min först, men sen mirakulöst så började den funka igen... weird.

Än så länge har den inte dumpat uppkopplingen i alla fall.

och där dog den för några sekunder... samma problem som förut i alla fall... :(

det blir supportsamtal med d-link imorgon, annars blir det nog ny router...

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)