webForumDet fria alternativet

Trådlöst eller kabel?

Nätverk

26 svar · 1 481 visningar · startad av joel_joel88

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg
Frågan#1

Hej!

Det är så att jag och min granne tänker anlägg ett nätverk mellan oss.
Vi bor i radhus och det är bara ett garage som sitter ihop mellan vårat hus.

Vilket är bästa alternativet för oss? Ska vi dra kabel mellan varandra eller är det bättre med trådlöst. Vi vill ju komma upp i 100 Mbit/sek.

Såg att denna kanske skulle ha lågit i Hårdvara, Nätverk & Säkerhet - Övrigt.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

joel_joel88 skrev:

Vi vill ju komma upp i 100 Mbit/sek.

Då är det kabel som gäller.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Vi har haft en liknande tråd och det var nog tråd som gällde då också.
Nu skall jag själv dra tråd om jag får upp plintluckan.

Ok, då får det blir kabel :)

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Tänk på att kolla hur långt det blir kabelvägen, så det inte blir för långt bara :-p

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Tycker det verkar bättre med kabel. Trådlöst kan man ha om man inte kan ha kabel men annars tycker jag man ska ha kabel. Vissa saker kan man inte göra trådlöst väl?! Sedan brukar det vara lite sisådär med hastigheten ja...

Jag och grannen har diskuterat och vi vill helst ha 1000 mbit/sek. Då ska vi använda CAT-6 kabel om jag förstått det rätt.

Går det skarva CAT6 kablar?

Cat5e duger också,cat6 är känsligare för hur mkt man kan kröka dom osv, men vad ska ni med tusen till? Era datorer klarar knappast den hastigheten...:-p

niklasw skrev:

Cat5e duger också,cat6 är känsligare för hur mkt man kan kröka dom osv, men vad ska ni med tusen till? Era datorer klarar knappast den hastigheten...:-p

Fick också höra det av en annan kille så vi köpte en Cat5 kabel förut. :)
Det är Ca 50 meter kabel vi har ute. Vilken hastighet tror ni att vi kan komma upp i?

Även om ni kör men Gigakort kommer ni inte upp i sådana hastigheter Max 400 med vanliga maskiner.
Cat5 kabel duger gott till detta.

Jag har gigabitkort i båda mina datorer, brukar inte gå så värst fort ändå, men jag tycker det går fortare att kopiera över nätverket än att kopiera på en dator bara...

Jag köpte ett till nätverkskort idag, fast jag var snål och köpte 100 mbit. Kanske räcker gott och väl?

det gör det...

ok låter bra. Har dragit kabeln nu till grannen. Vi drog över hans garagetak (för vi bor i kedjehus) i en trädgårdsslang. Problemet var att trägårdsslangen har varit använd, fast det var länge sedan. Men det var fortfarande fukt kvar i den så vi blåste slangen med tryck luft i några minuter. När vi drog kabeln så märkte vi att kabeln var lite fuktig.
Tror ni att det gör något? Finns ju en risk att det fryser vilket inte låter så bra.

Medlem sedan jan. 200672 inlägg

joel_joel88 skrev:

Det är Ca 50 meter kabel vi har ute. Vilken hastighet tror ni att vi kan komma upp i?

50 meter låter mycket, har dock hört alla möjliga skrönor på detta område. Bäst jag kniper innan jag skrämmer dig.

50 meter låter mycket, har dock hört alla möjliga skrönor på detta område. Bäst jag kniper innan jag skrämmer dig.

Nej då du skrämmer mig inte, kanske knäcker mig men det gör inget ;)
Berätta skrönorna.

Upp till trehundra meter kan du köra utan problem, jag har testat på trumma. När det gäller kyla så skulle killarna och tjejerna från Cern gärna koma och kika om kylan ändrar hastigheten på dina ettor och nollor.

Upp till trehundra meter kan du köra utan problem, jag har testat på trumma. När det gäller kyla så skulle killarna och tjejerna från Cern gärna koma och kika om kylan ändrar hastigheten på dina ettor och nollor.

Vad jag har hört så ska måste man ha en förstärkare efter max 100 meter.
Jag vet att ju kallare en ledare är ju mindre resistans. Fast gör det något i fall det är fukt i slangen den är dragen i?

300 är för långt, 90 meter brukar vara rekommendationerna ju

Lasp skrev:

Upp till trehundra meter kan du köra utan problem, jag har testat på trumma.

Om du nu testade på trumman så undrar jag hur du fick tag i andra änden av kabeln. :o
Den ligger ju längst in i trumman.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)