webForumDet fria alternativet

internetanslutningen dör

Nätverk

7 svar · 519 visningar · startad av Wiberg

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg
Frågan#1

Hej!

Har bredband från OWNIT. Nu dom senaste dagarna så har jag fått problemet att internetanslutningen dör men jämna mellanrum. "Ingen nätverksladd ansluten" dyker upp och så funkar inget i kanske 20 sekunder. Sen funkar det plötsligt igen i 20 sekunder och sen om igen. Vad kan detta bero på? Ligger felet lokalt eller är det OWNIT som strular?

Medlem sedan sep. 200522 inlägg

Beror helt och hållet på hur deras infrastruktur ser ut.
Har du ett modem mellan din dator och ditt telejack? (Om du nu har ett sådant)
Om du t ex har ett modem/router och någon av dessa dör så tappar du anslutningen med hårdvaran. Kopplar du dig direkt in i väggen (t ex fiber) så kan det hända att det är deras switch/router som dör. Man måste veta mera information för att kunna dra slutsatser.

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Testa med en annan dator och se om problemet kvarstår, man får testa sig fram vilken utrustning det verkar vara som är problemet. Börja med det som är närmast dig, alltså datorn, sen din switch/router eller vad du har, osv

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

Jag kopplar en nätverkskabel direkt från datorn och in i väggen. Har tyvärr ingen annan dator att testa med.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

testa med ett annat kort
men det verkar som det är din leverantörs switch nere i kälaren som strular
eller så är de kabeln som glappar

Ofta är det uttaget som gått sönder, har du råkat dammsuga eller nåt och kanske dragit i kabeln eller så

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag har något liknande, det skiftar även från ansluten med 10 till ansluten med 100. Kan det vara ett virus? :OO

Det är med största sannolikhet glapp nånstans mellan vägguttag-->kabel--->dator
hur känns kabeln när den sitter i uttaget? glappar det nånting?

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)