webForumDet fria alternativet

Internetanslutningen lägger ner

Nätverk

8 svar · 754 visningar · startad av MatsJ

Medlem sedan apr. 2004459 inlägg
Frågan#1

Så fort jag lämnar datorn igång ett tag dör internetanslutningen. Dock säger Windows att jag fortfarande är ansluten till nätverket, men om jag försöker reparera eller inaktivera anslutningen hänger sig fönstret och jag blir tvungen att starta om för att få allt att fungera igen. Ibland efter detta hänger den sig även vid utloggninsrutan, så att jag blir tvungen att sträcka mig ned för att trycka in reset-knappen.
Jag har inte lyckats finna något regelbundet mönster för när detta sker, men oftast är det när den har fått stå orörd en stund. Efter att jag lämnat den ensam kan anslutningen dö allt från efter några minuter till flera timmar. Den kan även gå ner när jag sitter och fipplar med datorn, men det händer inte alltför ofta.
Det är bara för mig i nätverket som problemet uppstår.

Router: D-link DI-624+
Nätverkskort: D-link DWL-G520+

Antingen har jag missuppfattat allting eller så är det hela ännu mer mysko. Nu funkar det nämligen fint att ladda ner, men om man laddar upp ryker anslutningen nästan direkt.

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Trasig kabel/nätverkskort?
Testa med en annan dator där och se om problemet kvarstår

Jag har testat att byta närverkskort och det gav ingen skillnad. Som sagt är ingen annan än jag som har detta problem. För övrigt kör jag trådlöst.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

testa o köra med kabel i routern om du har möjligheten .. testa även direkt utan AP/router om du har samma problem

Nu har jag testat med kabel ett tag och det fungerade fint i någon dag, men efter det började den koppla ur bara ett par minuter efter att jag anslutit.
Nu kör jag med det trådlösa igen och har märkt att den även lägger ner efter att jag under några minuter laddat över filer via nätverket från min dator. Alltså borde väl felet ligga i routern?

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Ja precis, kan du köra utan routern? Låter dock underligt att det ska vara routern om det bara är du som upplever problemen.

Medlem sedan jan. 2001716 inlägg

Läste på något annat forum (minns inte vilket) om att D-link har haft problem med överhettning och dåligt nätagg.
Kanske det är något sånt som spökar för dig.

Nu har jag testat att...

• formatera om datorn - ingen skillnad
  • byta nätverkskort - ingen skillnad
  • uppgradera firmware - ingen skillnad
  • återställa routern till fabriksinställning - ingen skillnad
  • köra via kabel - instabilt
  • köra utan router - fungerar!

Alltså är det routern som är problemet. Jag tror inte att det har något med värmeproblem att göra eftersom den inte blir särskilt varm. Jag har för mig att jag mätte upp den till ~30ºC för ett tag sedan.

och fråga mig inte varför jag har tagit sån tid på mig att svara. ;)

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)