Jag har just installerat Service Pack två till windows, i och med det verkar jag ha dömt den datorn till "ingen-nätverksåtkomst-för-dig"-helvetet.
Jag har en airport express som är kopplad till modemet. Airporten är konfigurerad via min mac. Innan SP2 så var livet frid och fröjd, både windows och osx användare kunde glatt surfa runt i bra hastiget på nätet. Men nu är situtationen annorlunda.
Windowsmaskinen hittar visserligen nätverket, men den tokvägrar att koppla upp till den. Jag har ändrat säkerhetsinställningarna på accesspunkten från WEP till WPA, WPA2, ingen säkerhet överhuvudtaget. Inget ger effekt. Windows säger till mig att den tappade kopplingen mot nätverket (fastän det står klart och tydligt att den har utmärkt mottagning), och jag måste söka efter nätet igen. Gör jag det, så upprepar sig bara proceduren.
Jag börjar bli desperat. Och inte bara för att jag känner mig handikappad under windows. Mest för att det vägrar acceptera nätverket. Uppslag och ideér, någon?
Och helst så vill jag undvika att göra som snajgel.
Installerade om XP utan att ha kortet i, la på sp2 + de aktuella uppdateringarna. Satte i kortet, xp hittade det och installerade drivrutiner sen funkade det....
sjuuuukt skumt...!
Det kanske är det enda att göra.. Mina erfarenheter kring SP2 är totalt värdelöst.
Hade SP2 i ca. 2 veckor men gick sedan tillbaka till SP1.
En liten uppdatering kring problemet (som fortfarande kvarstår):
Jag har efter många tester kommit fram till:
- Det beror inte på mitt lösenord eller shared/open authentication. Lösning till det problemet finns här och här.
- Det beror inte på "kanalen", jag har provat alla möjliga alternativ utan framgång. Speciellt rekommenderade var 1, och 11. Men ingen av alterntiven gav annorlunda resultat.
Många sökningar på nätet verkar ge ett entydigt svar: XP SP2 är väldigt ovänlig till trådlösa nätverk.
Ja, senaste uppdateringen är installerad. Jag skall prova att stänga ner windows hantering av nätverkskopplingar och prova med ett annat program. Vi får se.
Efter att ha stängt av windows egen hantering av nätverkskopplingar och installerat WiNc så var jag uppkopplad på mindre än ett ögonblick.
Bra att det finns andra program att sköta sådant. Tråkigt att windows med sp2 inte klarar av det på egen hand (med tanke på att sp1 inte hade problem alls).
252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849