webForumDet fria alternativet

Stora problem med "D-Link Xtreme G DI-624 Wireless Router"

Nätverk

17 svar · 1 038 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Har stora problem med en "D-Link Xtreme G DI-624 Wireless Router" som i andra änden är kopplat till USB på datorn. Bredbandsuttaget (hsb-telia) är i ena sidan av lägenheten och datorn i andra i en 2:a. När man väljer att ställa in allt manuellt så hittar datorn inte routerna och man kan inte fortsätta inställningarna. Låter man windows själv ansluta det trådlösa nätverket statar det men signalnivån står alltid på låg eller väldigt låg. Ibland bryts det och kan vara nerkopplat i 15 min innan det kopplas upp igen. Vad kan detta bero på?

Medlem sedan okt. 200331 inlägg

xtreme skrev:

Har stora problem med en "D-Link Xtreme G DI-624 Wireless Router" som i andra änden är kopplat till USB på datorn. Bredbandsuttaget (hsb-telia) är i ena sidan av lägenheten och datorn i andra i en 2:a. När man väljer att ställa in allt manuellt så hittar datorn inte routerna och man kan inte fortsätta inställningarna. Låter man windows själv ansluta det trådlösa nätverket statar det men signalnivån står alltid på låg eller väldigt låg. Ibland bryts det och kan vara nerkopplat i 15 min innan det kopplas upp igen. Vad kan detta bero på?

Hur långt är det mellan routern och datorn?
Trådlösa USB-Nätverkskort är i regel rätt värdelösa (iallafall alla jag har haft med att göra och det är rätt många), och bara på några meter så har man tappat mer än halva signalstyrkan. Så ett tips är att skaffa ett riktigt kort.

Edit: Rättade lite stavfel och la till lite grejjer som jag missat.

Belthor skrev:

Hur långt är det mellan routern och datorn?
Trådlösa USB-Nätverkskort är i regel rätt värdelösa (iallafall alla jag har haft med att göra och det är rätt många), och bara på några meter så har man tappat mer än halva signalstyrkan. Så ett tips är att skaffa ett riktigt kort.

Edit: Rättade lite stavfel och la till lite grejjer som jag missat.

Kan väl vara 10-15 meter eller något samt 2 väggar, en i betong och en vanlig.

xtreme skrev:

Kan väl vara 10-15 meter eller något samt 2 väggar, en i betong och en vanlig.

Då har du problemet där, Antar att du har en stationär dator så jag skulle råda att du köper ett riktigt kort och installerar.

Belthor skrev:

Då har du problemet där, Antar att du har en stationär dator så jag skulle råda att du köper ett riktigt kort och installerar.

På kartongen står det dock att den ska räcka 300 meter eller något. Förmodligen räknat på fri väg men ändå.

xtreme skrev:

På kartongen står det dock att den ska räcka 300 meter eller något. Förmodligen räknat på fri väg men ändå.

Möjligtvis, fri väg, medvind, nedförsbacke å hemlängtan ifall det ska klara 300 meter.

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

300 meter om antennerna sitter exakt rätt placerade och riktade när det är snustort, vindstilla och inget mellan. Glömde jag nämna bra antenner?

Jag sitter ca 2 meter ifrån min DLINK DI-614+ router (jättegammal). Det är enbart en tunn trävägg mellan men ändå varierar signalstyrkan från väldigt bra till dålig.

Om man har möjlighet att köra sladd så skulle jag verkligen rekommendera det då det dessutom är så grymmt mycket säkrare än trådlöst... Du vet det finns personer som åker runt och pejlar efter trådlösa nät att surfa in på och ställa till oreda. Då ofta säkerhetsinstruktionerna för routrarna är lite väl dåliga så brukar inte den vanliga användaren ändra i sina nycklar och allt vad det nu är som man kan göra...

Jag tvingas köra tråd för mina föräldrar vill inte ha sladdar överallt :P

Nja, nog kan du ställa in rätt hyffsade säkerhetsnivåer på routern, kör man på så hög kryptering som 256 bitars så behöver man inte vara orolig.

Har du så ojämn styrka på bara 2 meter så antar jag att du kör med ett usb nätverkskort. Nu har du visserligen inte direkt den bästa routern, men mer än 2 meter ska den klara av.

KAn även tillägga att vill man vara riktigt säker så kan man låsa ip-adresser till mac-adressen på datorn, och inte dela ut fler ip-adresser än vad som används. då kan dom få försöka så gott dom vill :)

Belthor skrev:

Nja, nog kan du ställa in rätt hyffsade säkerhetsnivåer på routern, kör man på så hög kryptering som 256 bitars så behöver man inte vara orolig.

Jag försökte detta med min DLINK och Windows ville inte acceptera min nyckel som jag skrivit in i routern. Jag fick nollställa till fabriksinställningarna... ddet är detta jag menar att vanliga personer kan ha problem med. Allt krångligt struntar man ofta i...

Belthor skrev:

Har du så ojämn styrka på bara 2 meter så antar jag att du kör med ett usb nätverkskort. Nu har du visserligen inte direkt den bästa routern, men mer än 2 meter ska den klara av.

Jag använder ett DLINK DWL-520+ PCI-kort... Så tyvärr :(

Belthor skrev:

Kan även tillägga att vill man vara riktigt säker så kan man låsa ip-adresser till mac-adressen på datorn, och inte dela ut fler ip-adresser än vad som används. då kan dom få försöka så gott dom vill :)

Man kan också modifiera sina egna nätverkskort så att de använder en annan MAC-Adress...

Alltså, även om man skyddar nätet har det skapats flera program som sniffar på trådlös trafik. Trådlöst sänder som sagt överallt, det är det som är problemet med säkerheten. Vissa program klarar av att knäcka nycklarna även om 256-bitars nyckel tar lite längre tid... Och nu snackar vi inte år för att knäcka utan det handlade om minuter... Åtminstonne på de mer osäkra nycklarna :(

Jag tycker i alla fall inte om trådlöst då det är så osäkert och instabilt. Kanske de nyare routrarna är stabilare och bättre. Borde i alla fall vara så, men det kommer alltid att finnas problem...

Känns väl lite som overkill att någon först ska luska ut mac-adressen du kör på datorn, sen även lista ut vilken ip-adress du kör (Om du kör statiskt alltså, inte automatiskt tilldelad) plus även knäcka 256 bitars kryptering. Så då stoppar det nog inte med några minuter för att knäcka.

Och speciellt svårt är det inte att konfigurera upp det. Är man helt novis på det kanske det kan ta en liten stund, men det behöver man bara köra en gång.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Belthor skrev:

KAn även tillägga att vill man vara riktigt säker så kan man låsa ip-adresser till mac-adressen på datorn, och inte dela ut fler ip-adresser än vad som används. då kan dom få försöka så gott dom vill :)

Vill man busa till det ytterligare struntar man fullständigt i krypteringen och sätter AP på utsidan av brandväggen på ett separat subnät. ;)
Jag har fått uppfattningen att kryptering av den trådlösa trafiken i praktiken innebär att den som hackar ditt nät också kommmer att köra sin hacking-trafik krypterad, varför VPN-anslutning till det egna nätet (och därigenom även Internet-anslutningen) är att föredra. Har jag fel?

Rikard skrev:

Vill man busa till det ytterligare struntar man fullständigt i krypteringen och sätter AP på utsidan av brandväggen på ett separat subnät. ;)
Jag har fått uppfattningen att kryptering av den trådlösa trafiken i praktiken innebär att den som hackar ditt nät också kommmer att köra sin hacking-trafik krypterad, varför VPN-anslutning till det egna nätet (och därigenom även Internet-anslutningen) är att föredra. Har jag fel?

Hmm, har man inte upptäkt någon säkerhetslucka i VPN tunnlarna nyligen??

Jag säger bara att det finns program där ute som sniffar efter trådlös kommunikation och letar efter upprepningar i trafiken för att på så sätt hitta nyckeln. Det verkade som om de kunde se nyckeln klart efter ca 10 minuter normal kommunikation. Kommer tyvärr inte ihåg sidan nu :(

Om jag hade en granne som satt på trådlöst och jag kom år hans nät så skulle jag någon gång bli sugen på att försöka hacka mig in bara för att se hur man gör (och sedan meddela honom/henne säkerhetsluckan såklart...).

Förresten, MAC-adressenn tar bara bråkdelen av en sekund att lista ut... Det är krypteringen som är krånglig...

Belthor skrev:

Så ett tips är att skaffa ett riktigt kort.

Personen kan ju inte lämna tillbaka paketet nu. Kan du rekomendera något kort som hon skulle kunna använda/köpa till den routern i ställlet för USB-kortet så att det fungerar bättre/felfritt?

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Jag en 624 trådlås router och jag Full signalstyrka när routern är cirka 20 meter ifrån mig. Då även inkluderat 2 stycken betongväggar på vardera 25cm. Dock använder jag även ett Airplus G+ nätverkskort från Dlink till stationära. Lika delar leka bäst?

Ja dte absolut bästa är att köpa allt i samma märke. Har du en DLINK-router så köp ett DLINK nätverkskort. Tänk också på att vissa kort är avsedda för bärbara och andra är avsedda för stationära datorer. De kort som är avsedda för stationära datorer fungerar oftast bättre, har i alla fall jag fått för mig...

Saken är den att signalstyrkan ändrar sig lite då och då med. Ibland är den uppe och svänger på full styrka från jättelåg och sedan ner igen. Nar man startar datorn tar det dessutom minst 5 min innan den kopplar upp sig och hittar nätverket. Ofta står det att man får verifiera nya nycklar. Ni tror fortfarande att ett kort i stället för USB-kontakten hjälper mot detta?

På en gammal dator i mitt hem verkar det som att den står och tickar och väntar på något innan man kommit in på windows. Efter ett tag piper det till och man loggas in. Jag har tyvärr ett nätverkskort för bärbara har jag upptäkt. Detta är en windows 98-maskin :P

På nya är det inga problem och där har jag ett "normalt" kort.

Jag säger inte att det är så men varför inte? Det verkar i alla fall som att gamla datorn blir seg av trådlösa nätverkskort...

452 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
306 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
230 ms — ändringar (db)