Enligt susning.nu är gateway "en tidigare term för router". Alltså är det precis samma sak.
Hejsan!
Har en liten fundering, vad är skillnaden mellan Router & Gateway?
MVH:patrik
8 svar · 2 783 visningar · startad av peve
Hejsan!
Har en liten fundering, vad är skillnaden mellan Router & Gateway?
MVH:patrik
Enligt susning.nu är gateway "en tidigare term för router". Alltså är det precis samma sak.
Inte riktigt vad jag lärt mig.
En gateway omvandlar mellan olika medier medans en router "routar" trafik.
GunnarD skrev:
Inte riktigt vad jag lärt mig.
En gateway omvandlar mellan olika medier medans en router "routar" trafik.
Nja, jag är mer inne på silfvers linje, med tillägget att "gateway" är mot "externa" nät, dvs. en gateway har bara har två nätverksportar, medans man kan ha en router internt i LAN, och oftast med betydligt fler portar. Men att de skulle vara till för att omvandla mellan olika medier håller jag inte med om .
så här skriver whatis.com
Gateway
men men, som alla vet, kärt barn har många namn :)
Researchers who invented TCP/IP defined the term ``IP Gateway'' to refer to the systems that interconnected networks and forwarded IP datagrams among them. That's the terminology we all followed and the term I used when I first wrote the TCP/IP text.
By the early 1990s, vendors had hired marketing people to help them sell products. One vendor thought ``IP router'' sounded better than ``IP gateway,'' and others quickly followed the lead. By 1992, when I was preparing a revision of my text, the term ``router'' was so widely accepted that I adopted it.
When Microsoft incorporated TCP/IP software into their Windows system, they chose to make the configuration screen ask the user to enter a ``Gateway'' address. Interestingly, a short time after Windows came out, one router vendor sent out an advertisement that claimed their router was a ``true IP Gateway''.
So, the terms ``IP Gateway'' and ``IP router'' are synonymous. Simularly, a ``Default IP Gateway Address'' is the same as a ``Default IP Router
Intressant fråga... Det är svårt att svara på utan att sätta det i ett sammanhang. Svaren ovan är bra.
Synd att definitionerna är något oklara.
Här kommer ett exempel till:
Att köra ett virtuellt lokalt nät över ett trådlöst nätverk, är det samma som att köra WLAN över WLAN ?
WAN WLAN LAN WAN lätt o snurra bort säg