webForumDet fria alternativet

Får inte bredbandet att funka med ny dator

Nätverk

3 svar · 592 visningar · startad av steffgun

Medlem sedan jan. 200522 inlägg
Frågan#1

Tjo!
Jag har telia bredband som funkat skitbra.
Nu har jag införskaffat en gammal skitdator(windows 98 som operativsystem, men ska ta och köra med linux såsmåningom, sugen på att lära mig) som jag ska leka med, men först och främst måste jag koppla upp den mot internet. Jag har ställt in alla uppgifter till telia och så där, men det går inte. Jag troor att felet är att datorn inte vet att det är ett nytt bredbandsmodem, den hade inte bredbandsmodem förut. Hur installerar man det, har en Zyxel Prestige 600.

Inte så bra på att förklara, det här blev kanske lite konstigt, men fråga så ska jag försöka svara på det. Vore riktigt tacksam om nån kunde hjälpa mej.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Mitt tips är att du loggar ut helt och hållet från ADSL-tjänsten, runt en timme. Sedan loggar du in med din nya burk. Som jag fått förklarat för mig vid ett tidigare tillfälle så kan tjänsten bara ha med ett nätverkskort att göra åt gången om ISP:n tillhandahåller enbart ett IP-nummer. Då har du ju bara problemet med att du måste göra så varje gång du ska switcha dator som ska vara ansluten så egentligen kanske en router sitta på sin plats?

Ja, rätta mig gärna om jag har fel. ;)

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

Hej

Mig veterligen så låser inte ISPar en viss MACadress till en viss ipadress "för hand" om man säger så, en sån administration verkar jobbig. Det räcker kanske med att bara göra en ipconfig/release innan du byter dator, så att leaset på adressen inte är aktivt på din anslutning.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

räcker ej med en ipconfig/release eftersom isp:n har bundit upp mac:en

total idioti tycker ja men så är det
Är samma här har 5ip men 24h låsning på mac adresser
kan inte ens flytta min dator till grannen

397 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
133 ms — hämta statistik (db)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)