webForumDet fria alternativet

Problem att nå utdelade mappar i Win2k server från Mac

Nätverk

0 svar · 327 visningar · startad av lejzer

Medlem sedan juni 2002263 inlägg
Frågan#1

Hej,

Vi har 2st Windows 2000 servar med fildelning för mac/pc. Klienterna är blandat Mac (MacOS9, MacOSX) / PC.

I förra veckan hängde sig den ena servern och fick startas om. Ända sen detta hände så har mac-klienterna oerhörda problem att nå de utdelade mapparna från den ena servern.

Om jag försöker ansluta från en Mac med OSX så får jag timeout när den försöker ansluta. Försöker jag ansluta ett antal gånger så lossnar det till slut och det går att ansluta. Det är dock väldigt olika. Ibland funkar det direkt, och ibland kan det ta upp till 10-20 försök innan det "lossnar".

Från MacOS9 går det inte alls längre. Klienterna hänger upp sig och efter någon minut får jag ett meddelande om att det inte gick att ansluta.

Vi har aldrig haft problem med detta tidigare, utan det verkar ha kommit i samband med att servern hängde upp sig i förra veckan. Igår startade jag om servrarna igen för att se om problemet skulle lösa sig, det gjorde det dessvärre inte.

Pc-klienterna har inga problem att ansluta.

Är det någon som vet vad detta kan bero på, eller har några tips på vad jag kan testa för att lösa problemet? Jag har funderat på att ta bort alla "shares" och lägga till dom igen, men eftersom servern står i skarpt drift kan jag inte göra detta när som helst.

Tack på förhand.

/ Martin

247 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)