webForumDet fria alternativet

Kan inte ansluta till routern

Nätverk

5 svar · 529 visningar · startad av Melea

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg
Frågan#1

Morsning korsning! :)

Lillebröderna (twins) har varit på LAN, och kom hem i förmiddags. När jag då skulle koppla in allting igen så får jag ingen som helst anslutning till routern (Netgear WGR614 v5). Jag tror jag har försökt allt, men behöver hjälp för att få igång hjärnvågorna lite.

1. Jag har bytt TP-kabel.
  2. Jag har försökt sätta ett statiskt IP-nummer, 192.168.1.2 - eftersom routern ligger på 192.168.1.1, med nätmask 255.255.255.0.
  3. Jag har testat med release/renew, men det händer inget.
  4. Jag har de senaste uppdateringarna till routern installerade.
  5. Jag har fabriksåterställt den flera gånger.
  6. Jag har kollat så att alla lampor lyser som de ska.
  7. Jag har testat att pinga den, blir ingen som helst respons.

Nå, vad har jag glömt bort att kolla?

Tack så väldans på förhand!

/r lägger till en punkt till (7).

Ingen som har tips om vad det kan bero på? :l

Löst!
Jag läste dokumentationen på Netgear.se, där de stod hur man kunde fabriksåterställa routern på ett alternativt vis.

Medlem sedan feb. 2004333 inlägg

Hur gjorde du?

Jag har precis köpt en likadan router som du har men jag har aldrig lyckats få någon kontakt med den. Jag har kopplat efter allt vad Netgear rekommenderar och alla lampor lyser som de skall men internet har aldrig fungerat via routern. Jag har heller aldrig kommit in till routerlogin.net. Så fort jag kopplar om kabeln från routern till bredbandsmodemet fungerar internet direkt. Eftersom routern är köpt som fyndvara p.g.a. kundretur kanske jag också behöver nollställa den men hur gör man? Jag har ingen routererfarenhet alls och skall nu lyckas få igång router med både LAN och WLAN.

Jag sitter på Bredbandsbolagets 10 mbit i telejacket och har även BBBtelefoni via samma jack med ytterligare en dosa att hålla reda på.

Hm, du nollställer den på baksidan. Det finns en liten knapp innanför "metallnätet", man ser den om man kollar noga.
Den håller du inne (använd en penna eller likn.) i 15 sekunder, tills det blinkar till på framsidan.
Om du då kommer in i routern på IP: 192.168.1.1, med användarnamn: admin och lösenord: password, kan du ställa in dina uppgifter för Bredbandsbolaget.
Det finns även en liten "Setup Wizard" du kan gå igenom för att få hjälp.

Lycka till!

Medlem sedan feb. 2004333 inlägg

Underbart! Det du sa fungerade. Hade inte en tanke på att man kunde göra detta och reset-knappen var ju inte allt för tydligt utmärkt. I'm online!

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)