webForumDet fria alternativet

Trådlösa nätverk

Nätverk

2 svar · 308 visningar · startad av Bernard29

Medlem sedan juli 20052 inlägg
Frågan#1

Jag har bredbandstelefoni samt digitalteve via bredband, och så bredband till själva datorn.
Jag är novis på just den här biten men jag har fått korn på trådlöst nätverk, antingen ett Netgear som använder g-standard, eller en canyon med b-standard. Nätverket ska användas hemma och det är bara två datorer som ska vara uppkopplade, en laptop och en desktop. Jag får motstridiga besked från säljaren av nätverken och bredbandsleverantören om det går att koppla in ett trådlöst närverk i virrvarret av sladdar men ingen kan garantera att det kommer att funka och jag vill inte köpa nåt som inte kommer att funka.
Från bredbandsuttaget löper en slapp till switchen (5 kanaler) av märket Netgear. Från den går kablar ut till telefonmodemet och tv-boxen. Från telefonmodemet löper kabeln till datorn.

Kan ett trådlöst nätverk av vilket märke som helst sättas in efter switchen men före telefonmodemet, eller ska jag hålla mig till Netgear? Jag har en Dell Dimension 8400 och en Dell Inspiron.

mvh,

Jessika B

Medlem sedan apr. 20003 174 inlägg

Tråden flyttas från Webbutveckling - Övrigt.

mvh Palle
Moderator webForum

Medlem sedan jan. 2004527 inlägg

VoIP-boxen för telefonin och set-top-boxen för TVn bör du ha kvar kopplat till switchen med kablar, sen är det bara att koppla in den trådlösa routern i switchen, då får den en publik adress, och delar ut interna adresser till dina datorer. Kom ihåg att skydda ditt trådlösa nätverk, åtminstone med WEP-kryptering så har du iaf något skydd mot att grannen kör på ditt bredband. Märke spelar nog mindre roll, även om produkter av samma fabrikat ofta fungerar väl ihop.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)