webForumDet fria alternativet

Trådlöst - Hjälp mig att välja!

Nätverk

2 svar · 297 visningar · startad av medialabs

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg
Frågan#1

Blev lite osäker nu på en sak angående trådlöst nätverket, det är så att jag har en handdator med inbyggt Wlan och skulle vilja ha möjligheten att kunna surfa med den här runt i hemmet. Men behöver jag verkligen köpa en Trådlös router som D-Link DI-514 11Mbps 4 Portar Siba.se säljer för 350 kr? Eller ska jag använda en accesspunkt? Jag har sedan tidigare en D-link 604 som fungerar utan problem.

Helst skulle jag vilja kunna koppla: Internet -> d-link 604, ena Lan-portarna -> Accesspunkt/trådlös router.

Kan någon förklara skillnaden mellan Accesspunkt & Trådlös router, Ni får gärna också berätta om ni känner till några billiga sådana enheter.

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Re: Trådlöst - Hjälp mig att välja!

medialabs skrev:

Kan någon förklara skillnaden mellan Accesspunkt & Trådlös router

En trådlös router är en accesspunkt (ä.k AP) . En AP möjliggör trådlös kommunikation mellan klienter. Den kan t.ex. nyttjas i form av en router, där flera noder (datorer) vill komma åt samma anslutning (kan t.ex. vara en Internetanslutning). Förutom detta, kan det vara en trådlös version av en repeterare som förstärker den den trådlösa signalen för att utöka den fysiska räckvidden av nätsignalen. Detta för att användare t.ex. skall kunna komma åt nätverket på längre avstånd.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Flyttad ifrån Elektronik & High-techprylar.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)