hej hej!! har lite problem med vårt nätverk hemma.
vi har bredband och det går utmärkt för alla datorer att surfa på det med hjälp av routern.
men så fort vi typ ska spela ett spel över lan eller låna filer av varandra så kan datorerna inte hitta varandra.....
på alla datorer har vi installerat alla olika nätverksinställningar vi kan och har också testat att "konfiguerar hemma nätverk eller litet kontors närvetk" men lik förbannat så funkar det inte..
vad kan det vara för fel???
spela spel brukar ju oftast vara lättast att få igång tycker jag; konstigt att det inte funkar: men för att fildelning ska fungera måste du ju se till att det är aktiverat i nätverksinställningarna; sedan kan du prova att ansluta direkt via ip_adress eller pinga ip_adressen kanske: knepigt sånt där; usch ja:::
ursäkta men stickykeys har gått igång och det blev lite konstigt
det ska vara olika ip-adresser, jag vet inte om din router delar ut ip-adresser själv... isf ska den ju stå på automatik. Om din router fungerar som DHCP Server tror jag det blir. Är inte så bra på sånt där. Men du kan ju kolla aktuell ip-adress i dos med ipconfig, sedan testar du att pinga från en annan dator t ex. Fungerar det kan du prova att skriva in ip-adressen i adressfältet på utforskaren (el söka efter den med F3). Fungerar det också borde det ju funka som det ska. Du kan ju också prova att dela ut någon mapp eller så, högerklicka på nån mapp och ta dela ut.
För att datorerna ska hitta varandra i ett nätverk måste dom sitta på samma subnät om du inte har ett routat nät. sätt datorernas adresser till 192.168.0.1, 192.168.0.2, 192.168.0.3 tex, med subnetmask 255.255.255.0 .
Då skall dom hitta varandra, det som kan sätta käppar i hjulet för det är brandväggar, avaktivera alla brandväggar på alla datorerna så skall det fungera.
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25